söndag, januari 18, 2009

Bok 2 år 2009: Stikkan av Petter Karlsson

Igår kväll läste jag ut årets andra bok! Min pappa hette Stikkan av Petter Karlsson. Jag fick den av kusin Frida i julklapp och det var en perfekt julklapp för det var något jag ville ha utan att veta det! Så ska julklappar vara!

Boken är en fantastisk historia om en intressant och imponerade klassresa och jag fick lära mig att jag verkligen inte visste mycket om denne gigant! Varken om vad han gjort eller om ABBA-historien som slutade i gråt och tandagnisslan. Framför allt är det dock ett porträtt av en prövad missbrukare som växer fram. Om hur man smusslade till honom sprit men aldrig konfronterade eller ifrågasatte. Inte ens efter något av alla de gräl som kom från ingenstans och slutade lika snabbt. Det hoppas jag alla lär sig en läxa av - VÅGA SE och VÅGA SÄGA NÅT.

Storyn berättad av dottern Marie Ledin, nedskriven av Petter Karlsson. Klart läsvärd!

Jag ger boken fyra Emmapirayor: eeee

Böcker lästa tidigare i år + recensioner hittar du här:
Mitt rätta jag - Pernilla Glaser

Inga kommentarer: