onsdag, maj 06, 2009

En slagen hjälte


Efter matlagning, disk och nattning tog M en promenad igår. Han kom hem en timme senare med söndriga glasögon och kunde berätta att han blivit attackerad av två alkohol/narkotikapåverkade unga tjejer på vägen hem från universitetet. De var både en fysisk attack (men han är oskadd) och de tog dessutom tillfället i akt att påminna M om att han är en "N-word". Vi ringde polisen som var här en stund och tog ett statement och de berättade att detta tyvärr är vanligt och att tjejerna/kvinnorna har gjort detta till sin grej. Något jag visste genom jobbet. Alkoholmissbruket och narkotikaanvändningen är ett GIGANTISKT problem i Aberdeen och hela nordöstra Skottland och du ser det dessutom väldigt tydligt. Det finns områden så utslagna att jag varit chockad av åsynen flera gånger och de sociala skillnaderna är mycket stora! Vissa delar av vår stadsdel är hårt drabbat av missbruk och arbetslöshet och det boende som erbjuds där och ännu med i andra delar av staden hade rivits i Sverige. Ingen hade behövt bo så och betala för det. Jag ska visa er bilder vid tillfälle.

Alkohol- och narkotikamissbruk är den stora orsaken till antisocialt beteende som ju är det jag jobbar med. Detta problem är så stort att kommunen här satsar massor av pengar på att försöka styra upp detta, trots att det är kristider för Aberdeen city council. Kan meddela att vi inom den antisociala beteendegruppen har full budget för tre år till samtidigt som dagliga verksamheter för människor med fysiska/psykiska funktionshiner stängs för att det inte finns pengar.. Så har man upplevt att man måste prioritera, det säger väl allt..? Fruktansvärt!
Det är hemskt när våldet kommer så nära. Och jag vet nu att oprovocerat våld ordentligt skakar om den drabbade och dom omkring. Men nu lämnar vi detta bakom oss. Försöker hitta ett sätt att laga glasögon om möjligt eller köper nya.


På grund av en så otroligt meninglös attack.

35 kommentarer:

Petra sa...

men stackars M, det där är otäckt. Jag har själv varit med om en oprovocerad attack men mer för att jag sympatisera med vänstern. Det är otäckt o man blir lite omskakad

egoistiska egon sa...

Vad obehagligt! Hoppas M repar sig och inte mår alltför dåligt :( Väldigt intressant när du skriver om sånt här dock, intressant att höra skillnader och generellt mer vad som görs och hur det resoneras kring missbrukarproblem osv.

Kajsa-Lisa sa...

Jag hoppas att M mår bra. Det är svårt att förstå att två tjejer helt utan anledning beter sig på det sättet. Vad är det som får folk att tro att det är okej att ge sig på andra vare sig det är fysiskt eller psykiskt? Ditt arbete måste kännas ännu viktigare efter det här.

frida sa...

men usch..vad är detta för värld..tragiskt!hoppas M repar sig..Kram!

Sara sa...

Nej fy fan, att man inte ens ska kunna ga en promenad utan att bli attackerad! Hander mycke skit har i Brighton ocksa sa gar inte garna sjalv pa kvallarna langre, trist och trakigt. Bra att the council investerar pengar i er social workers, jakligt svart och jobbigt jobb kan jag tanka mig.
Kram
Sara

Annika sa...

Nej men USCH och FY så obehagligt och läskigt.
OCh vanligt då tydligen?

Hoppas att M inte känner sig alltför "sargad" av detta. OCH hoppas verkligen att det var en engångsföreteelse.

Kram!

anna of sweden sa...

Näe! Det är för jäkligt!
Tur att det gick bra trots allt.

Många kramar till er båda!

Amy sa...

Skönt att han var oskadd iaf! Glasögon är iaf lätta att ersätta. Hoppas bara han inte tycker det är jobbigt att gå ut själv efter detta.

Kramar

Saltistjejen sa...

Fy vad jag blir arg ledsen, sorgsen och ja skitförbannad när jag läser detta!!!! Sådant SKA bara INTE få inträffa tycker man. Men TUR att han inte blev skadad. Usch! Våld är så hemskt och att de dessutom har narkotika/alkoholproblem gör ju inte saken bättre.
Hoppas att M eller ni inte känner er rädda nu när ni går ut.
Kram!!

Jenny Bergfur sa...

usch stackars M. Hoppas ni mår bra trots omständigheterna. Jag kommer ihåg hur chockad jag blev första gången jag såg barn ute på stan i Aberdeen halsa sprit ur både sprit flaskor och stora PET flaskor. Va f17 får de tag på spriten undrar man, men så får man hem erbjudanden från banken (!) om att köpa en låda vin för typ ingenting. Från banken! Sen ser man all sprit reklam överallt, köp två för en på ASDA osv.

pernilla sa...

Vad hemskt, hur mår Mwaniki nu då? Sånt där kan ju vara jobbigt även för en stor o stark kille. Patrice blev överfallen här i Bergsjön för någon vecka sedan. Det var dock av 6 stora poliser, P stämde in på signalamenet av någon snubbe. Patrice tyckte det var superläskigt och var rejält skärrad.
Kram Pernilla

Taina sa...

Det var det JÄV...Gud så arg jag blir! Så onödigt. Förbaskade droger, säger jag bara.
Tur att M är oskadd fysiskt.
Kramen och en häslning till M också.

✿Ewa sa...

Åh! Så hemskt! Tur att det bara blev trasiga glasögon. Men hur mår M? Så rädd du måste ha blivit...jag får ont i magen av sånt här. Och det är så läskigt med detta oprovocerade våld och att det är tjejer som gör det....

Kramar i massor till er
Ewa

Wee Mary sa...

Jag blir så J*VLA förbannad när jag läser detta!!!! Så får jag ont i hjärtat också!
En slagen hjälte ja..hur mycket skit ska man behöva ta!? Hoppas innerligt att han tar sig upp igen och att det inte sätter alltför stora ärr i själen på honom.
Tur att han har dig & Gustav
XxX

Sussie sa...

Jag måste läsa ifatt här, men gu så hemskt, att bli attackerad sådär. :P

pim sa...

fy vad hemskt!!!! läskigt

KARLAVAGNEN sa...

Fy fanken vad otäckt, onödigt och tragiskt.

Styrka och mod skulle jag vilja skicka till M! Å ett par nya brillor också!

Lindaalvar sa...

gud va hemskt! Hälsa M från mig. Tur att det inte gick värre ändå. Ken o jag o min syster blev attackerade av ett helt gäng killar en helg vid järntorget. var rysligt otäckt! Är allt bra annars? Här är det bra förutom att jag nu är ensam :( ken har flyttat till Kenya nu.... Kramis

Mia sa...

Nej vad otäckt! Hoppas M mår ok trots det som hände. Sköt om varandra. Kram!

Trebarnmamman sa...

fyyy så otäckt både för dig och din man , jaa även lill killen även om han kanske är förliten att förstå !! Ta hand om er !!

Jemayá sa...

Det är så ledsamt att våld inte mera är något sådant som händer någonstans långt borta, möjligen endast i filmer. Ibland händer det ens nära och kära, ibland en själv. Jag är lessen att höra att det nu drabbat er. Kan inte annat än beundra dig för ditt arbete och den förståelse du trots allt har för det som hänt/händer. Sköt om er, kram!

Annelie, Rebecca & Ulf sa...

usch, hälsa honom från oss emma!
hoppas det är bra med han.
kram :)

Anonym sa...

Näe, usch vad hemskt!! Stackars M att bli oprovocerat attackerad så där. Hoppas att han inte kände sig extra förödmjukad av förövarna var två kvinnor!? Det måste ha varit fruktansvärt att dessutom bli verbalt attackerad med rasistiska skällsord.
Vad hemskt dessutom att det är så många som är så långt nere i knark / alkoholträsket i Aberdeen! Är Skottland värre drabbat av arbetslöshet än andra delar av Storbritannien?
Jag hoppas att ni är försiktiga när ni är ute och går på kvällarna och att de får tag på de här tjejerna. Visste alltså polisen vilka förövarna var??
Stor kram
PS Kan ni få ersättning för glasögonen genom hemförsäkringen?

thebromanders sa...

Usch och fy vad otäckt och tråkigt och tragiskt alltihop...

satja sa...

Tänker på er, finner inga ord!kan bara hålla med alla som redan skrivit.kram från oss alla

Elin sa...

usch vad otäckt sånt är när man blir påhoppad helt oproviserat! vet inte vad man ska säga förutom att jag tänker på er och hoppas att det på nått sätt kommer bli bättre för alla där nere! kram

KARLAVAGNEN sa...

Hoppas ni mår hyfsat!

Susanna sa...

Nej, men vad säger du - SÅ fruktansvärt! Tänker på er. Kram!

Susanna sa...

Nej, men vad säger du - SÅ fruktansvärt! Tänker på er. Kram!

Anonym sa...

Föresten?
ville du har receptet på dumle-kakorna ? :)

200 g smör/margarin
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver

du smälter inte smöret, utan vispar bara ihop det.
när du har gjort det, rullar du det i bollar och det ska bli 24 st.
när du har rullat dom lägger du in en halv dumle i dom :)
sen lägger du dom i folieformar och in i ugnen i 10 minuter på 200 graders värme :)
sen när du tagit ut dom, så lägger du på en hel noblesse på dom så länge som är varma :)

men sen behöver man ju inte använda just dumle & noblesse .
funkar ju med twix och sådant också och ngt annat på :)
det är super gott !

kram rebecca :)

Anonym sa...

Men fy så hemskt !! Skönt att han är helskinnad iaf. Hoppas han har extra brillor tills han fixat dem. /Hanna J

Anonym sa...

Läste precis detta inlägg och känner med er! Usch vad tragiskt att sådant här ska hända (å att det ska behöva finnas droger.... etc etc)! Jag hoppas att Mwaniki har hämtat sig och att han kommer att våga sig ut igen! Bra att evta att han har dig som stöd! Sådana här attacker kan ju lämna jobbiga spår! Kram till er alla och hoppas att ni just nu mår mycket bra!
Ulrika i Uppsala

Lala sa...

Nej men fy! Vad HEMSKT! Stackars M. Hoppas han mår bättre och att ni mår bra allihopa! kram

Anna, Fair and True sa...

Oj, jag läste detta först nu! Vilken tur ändå att det inte gick värre! Men det måste ändå ha varit en chock först för Mwaniki och sedan för dig när han kom hem. Det är så tragiskt att det ska behöva vara så i samhället. Dessa unga tjejer är ju också offer, vilket du såklart vet eftersom du jobbar med det.
Stor kram!

Marianne sa...

Fy så trist! Både för Mwaniki och för alla dem så lever så eländigt. Hälsa Mwaniki så gott och jag hoppas att han mår bra!

Du har världens viktigaste jobb, det har jag sagt förr.

KRAM!