onsdag, juli 25, 2007

Härliga LSS inte så härlig

Läste en liten artikel nu på morgonen..

http://norrkoping.expressen.se/Nyheter/1.772349/gruppboende-i-norrkoping-i-kris

Har egen erfarenhet av jobb på gruppboende, massor av jobb sedan 2003 och det är SÅ mycket som inte fungerar! Personal helt utan utbildning som ska hantera psykoser, ångest, uppmärksamma förändringar i beteenden osv. Alla kan vara goda medmänniskor även utan utbildning men då måste det finnas ett intresse av de psykiska sjukdomarna, det måste finnas en vilja att lära sig och en vilja att förstå - vilket i de flesta fall saknas. Mina kollegor jag haft genom åren har ofta hamnat inom LSS av en slump, för att det är "lätt att få jobb där", "vill ha snabba pengar till en resa och jobbar jag bara massa OB så..", detta är vansinne!

Vi med utbildning som jobbar på boenden tittas det konstigt på, främst av de utan utbildning. De beklagar att vi inte fått andra jobb och är sarkastiska över att vi är överkvalificerade. Att jobba med människor så här OCH kombinera det med handläggning och kurativ verksamhet är drömmen för så många av oss socionomer, på allvar! Vi vill jobba nära de här människorna och samtidigt ha nytta av vår kompetens vilket är svårt att få då vi blir ständigt motarbetade av den gamla personalen på boenden.

Dags att skriva en insändare om detta känner jag! Först jobbdags!
Ha en bra onsdag!
Emma

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag håller med dig,det är sorgligt att det ska behöva vara så.och det gäller väl dom flesta yrkena,gör nåt annat om du inte trivs eller kan göra bra ifrån dig där du är.PUNKT :)

Anonym sa...

jag är helt med dig!!!