fredag, september 09, 2011

Skolstart

Ett lyckatill-samtal med pappa...

Skolväskinnehållsjämförelse med C på skolgården...


Liten blev plötsligt stor och började skolan den 17 augusti, 2011... Första dagen var riktigt spännande - för oss alla - och både M och jag stod där och kunde inte alls fatta att han redan var stor nog för att tåga in i den stoooora skolan med sin nya klass och sin lärare, Miss S. Hon är förövrigt tjejen med lång svart kofta på nedersta bilden. Och hon verkar jättetrevlig.

Gustav har ett självförtroende som verkar sakna gränser. Han kastar sig in i nya situationer och tycker allt är roligt och spännande. Själv var jag konstant rädd för allt som inte skedde i sällskap av familjochsläkt tills jag var typ 21. Tackochlov har han ett annat sätt och sinne! :)

Jag är jättenöjd med skolan, vad de gör och hur de gör det. Men det är ju det där med skolmaten. En dag förra veckan åt jag lunch i skolan med Gustav och blev besviken på standarden. Funderar på att istället skicka med "packed lunch", matsäck, när den första omgång matkuponger som vi köpt tar slut. Maten kostar 1.90 pund (ca 20 kronor) per dag och det är väldigt vanligt att föräldrar skickar med packed lunch istället för att köpa skolmaten.

Hur gör ni andra UK-mammor? Hur är maten i era barns skolor?

7 kommentarer:

Sussie sa...

Vad bjuds de på?
Kul att du är tillbaka i bloggvärlden. :)

Saltistjejen sa...

Härligt att han är så framåt! Och att ni är nöjda med skolan. Här i USA verkar det vanligt att folk skickar med egen mat eftersom luncherna är dåliga i skolan. Iallafall vad jag har hört.
Kramar!

Petchie75 sa...

Härligt med Gustavs självförtroende och framåtanda! Och att han tycker att skolan är kul!
Ha ha, jag var som du och jag hoppas verkligen att vår lille son får Os självförtroende och inte min feghet (även om jag har kommit över den så tog det mååånga år).
När jag gick i skolan i England, många herrans år sedan, åt jag ALDRIG skolmaten utan hade alltid med mig matsäck. Att sedan kvaliten på matsäcken inte var någon höjdare var mer mitt fel än min mors (jag var ju trots allt 13 och fick förbereda den själv) ;-)
Kram och trevlig helg!

Annaa M sa...

Min kusin skickade med sina barn matsäck i alla år. Men inte alltid det hon själv velat lägga i eftersom "alla andra" hade chrisps och godis.

Kan för övrigt berätta att det inte blev något Aberdeen för min dotter, extra hård konkurrens i Skottland om universitetsplatserna i höst. Hon åker till Belfast i stället.

Bellan sa...

Oj, vad glad jagär att du är tillbaka. Hade nästan gett upp hoppet.

Massakram/ HD

Anonym sa...

Vad var det för mat?

Kul att du skriver här igen!

Kram från Eva i Tyresö

Cecilia/svengland sa...

Min yngsta dotter har varierat lite med maten, n"ntermin oacked lunch och nån termin skolmat men nu har hon haft skolmat ett bra tag, eftersom jag tycker det blir så jäkla tjatigt med mackor hela tiden - och hon tycker för det mesta att det är gott!