onsdag, april 06, 2011

Koräkning

Vi har haft en jättehärlig semester i Sverige! Den resan och inte minst hemresan får jag återkomma till. En sak jag kom hem till var ett censusformulär. Det är något som skickas till alla hushåll i Skottland var tioende år och är ämnat för att samla in information om alla som bor i Skottland... Om något liknande finns i England och Wales vet jag inte men kanske vet nån som läser? Informationen kommer behållas av skotska myndigheter i 100 år och om du vägrar fylla i dessa uppgifter om ditt boende, din "race" och din sysselsättning kommer det snart säga klirr i statskassan för då får du böta motsvarande 11000 svenska kronor.

Bananodlarn som, Gud hjälpe honom, är den radikalaste av de radikala svarade såklart också han på sina frågor och kunde konstatera att staten "is counting their cows again"... Ja, lite så känns det. Men nu vet de mer om oss, en etnichal Swede, en black african och deras barn med mixed background. Och jag känns som vanligt så himla märkligt att det är så man definieras...

9 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Det görs i England och Wales också men vet inte om det är böter där också. Elva tusen är ju en del!

Trillingnöten sa...

Haha, vi fick en konstig grej från svenska staten. Nu måste vi fylla i vilket lägenhetsnummer vi har. Och skicka in till skatteverket. Mer noggrannhet minsann!

Livet på Citronodlingen sa...

Oj...

Cecilia/svengland sa...

ooooohhhh yes det finns här i England också...och jag har motvilligt skickat iväg vårt!

Millan sa...

Japp vi har precis skickat in den ocksa. Tur det for annars skulle de tydligen borja knacka dorr nu i veckan och krava in dem...
Lite skumt system for ett land som ar sa radd for 'big brother' staten och absolut inte kan tanka sig att ha personnummer...Men jag bryr mig inte. Gissar att de har sakerna gors mycket for var sakerhet och for att man ska kunna planera vad som behovs andras etc i samhallet. Om nagot sedan faktistk kommer handa ar dock en annan fraga ;-).

Harligt att ni haft det bra hemma! Vi aker i morgon och ar hemma en vecka.

Kram!

Annaa M sa...

Man har såna där folkräkningar med jämna mellanrum i Sverige också. Klart roande att polackerna i Skottland numera är så många att de har en egen kategori i folkräkningen. Gissar att universiteten i Aberdeen är lika fulla av polska studenter som de i Glasgow!

Jag tror att svenska diskrimineringsmyndigheter skulle haft ett och annat att invända mot den där räkningen. Finns det ingen som haft en idé att skicka formuläret till Europadomstolen?

Marianne sa...

Folkräkning, okej, men så himla noga med "rasen". Läskigt faktiskt. Det finns ju inga som helst skäl till att behöva veta det. Religion kan jag förstå - ska man bygga såna eller såna böneplatser, men ras??? Håller med Annaa, jag tycker ni ska skicka blanketten till Europadomstolen!

Det var så roligt när du var här! På fredag får vi vårt hus, så nästa gång blir det kaffe och bullar eller lunch eller middag hemma hos oss!

Kramar!

Petchie75 sa...

det var census i Puerto Rico (hela uSA?) precis när vi skulle flytta och eftersom det skulle fyllas i hur många som bodde i vår lägenhet den 1 april och vi flyttade ut den 31 mars så slapp vi fylla i den. O skulle ha haft samma gamla vanliga problem - räknas han som "hispanic" som spanjor eller som "caucasian" som är amerikanernas definition på en "vit europé"?
Hoppas att allt är bra!
Kram

Emmama sa...

Anna: Tack för infon, jag var osäker. Kram!

Trillingnöten: Åh, det var nåt nytt.. :) Kram!

Helena: Ja.. Kram!

Cecilia: Duktig vovve! ;) Kram!

Millan: Ja precis.. kommer nåt hända.. och så är det val här nästa vecka också... Mycket på G! Hoppas ni haft en jättebra semester! Kram!

Anna: Vad kul, ska titta in hos dig nu! Kram!

Anna M: Bra tanke, nåt att fundera på. Jag hatar ras-frågorna!! Kram!

Marianne: Ja, jag avskyr det! Hurra för ert hus, ska bli så himla roligt att få se det i sommar!! Kram!

Petra: Ja precis.. och vad spelar det för roll liksom? Men ibland får man bara acceptera saker och göra det... Allt jättebra, hoppas detsamma med er! Kram!