fredag, juni 10, 2011

Om att lära sig ännu mer viktigt...

En fantastisk sak med den organisation jag jobbar för är all fokus som ligger på att erbjuda spännande kurser och utbildningar. Förra helgen samlades därför hela den lilla skaran som utgör mitt team på ett hotell i stan för ett två dagars utbildning i vad som kallas "Mindful care". Fokus låg på olika attachmentteorier och även om vi i teamet läst om detta på våra socionomutbildningar så är det en helt annan sak att påminnas om det då man parallellt jobbar med familjer man kan relatera teorierna till.

Alla vet hur viktiga de första åren är för ett barn och hur det kan skada ett litet barn att inte få sina behov tillfredsställda. Bilderna nedan, hittade lite här och var på nätet, visar storleksskillnaden samt skillnaden i flödet mellan en hjärna hos ett barn som utvecklats positivt (bilderna till vänster) och ett barn som blivit försummat (bilderna till höger). Det försummade barnet har en mindre hjärna och är mycket sämre rustad för att skapa goda relationer och fatta långsiktigt korrekta beslut som äldre. Om jag minns rätt så är det så att en persons hjärna är till 75% färdigutvecklad vid födseln och 90% färdigutvecklad vid 3 års ålder, SÅ viktiga är de första åren...



Det var två helt fantastiska dagar, vilken helg och vilka tankar som kom! För tack och lov så är det ju inte "kört" för de barn som inte fått sina behov tillfredställda som små för mycket kan rättas till genom att de får hjälp att lära in ett nytt, mer konstruktivt beteende samt att man rent fysiskt diagnostiserar vad som gått fel och försöker rätta till det. Jag tycker det är otroligt intressant hur soctantsflum (wishywashy kallas det här, haha) och fysik/medicin/forskning hör samman och hur effektivt de kan samverka. Alla behöver de varandra.


Nu ska jag fixa en kaffe och surfa vidare i ämnet...

6 kommentarer:

olgakatt sa...

Visst är vår hjärna ett fantastiskt spännande organ! Jag glömmer aldrig den medicinska kongress jag bevistade där man för första gången berättade om brain imaging och kunde visa hur blodflödet varierade med tankar och känslor i olika delar. Tack vare nyare forskning har man ju också upptäckt det du säger - det är inte "kört" utan hjärnan kan vidareutvecklas och även göra nya celler. Önskar att jag varit en fluga i taket på din utbildning! Tack att du berättar!

Saltistjejen sa...

Visst är det fantastiskt hur plastisk (heter det så på svenska??) hjärnan är! Att den hela tiden utvecklas. Och jag är också fascinerad av att de första 3 åren sägs vara de absolut viktigaste för ens personliga utveckling (alltså hur man blir som person) men det är de här åren man knappt minns något av alls som vuxen! Är inte det konstigt??? Att de år man inte har några medvetna minnan av i vuxen ålder är de som ändå format oss mest.
Tycker du ska läsa "Scientist in the crib" (finns på min blogg i högerspalten) för jag tror du skulle älska den! :-) Handlar om barns utveckling.

KUL att ni får sådana här utbildningar tycker jag.
KRAAAM!

Helena sa...

Kul att ni med jämna mellanrum får lära er en massa nytt. Fantastiskt hur det fungerar allting.

Trillingnöten sa...

wow, vad intressant! Detta hade jag inte en aning om!!

Sussie sa...

Intressant o skrämmande..
Det sägs ju också att ens personlighet är färdigutvecklad vid 6-års ålder att så kommer man att vara också som vuxen... hm, tänker på sonens "Måååste jag, jag oooorkar inte, jag viiiill inte... " mellan varven. /Sussie

Vicky sa...

Kanske har vi inte haft helt fel då, när vi sagt till barnen att tv-tittande krymper hjärnan medan läsande får den att växa :)
Sonen har tagit det bokstavligt och kan komma att säga att nu har han minsann läst så mycket att hjärnan växt till nära bristningsgränsen.