Alla vet hur viktiga de första åren är för ett barn och hur det kan skada ett litet barn att inte få sina behov tillfredsställda. Bilderna nedan, hittade lite här och var på nätet, visar storleksskillnaden samt skillnaden i flödet mellan en hjärna hos ett barn som utvecklats positivt (bilderna till vänster) och ett barn som blivit försummat (bilderna till höger). Det försummade barnet har en mindre hjärna och är mycket sämre rustad för att skapa goda relationer och fatta långsiktigt korrekta beslut som äldre. Om jag minns rätt så är det så att en persons hjärna är till 75% färdigutvecklad vid födseln och 90% färdigutvecklad vid 3 års ålder, SÅ viktiga är de första åren...

Det var två helt fantastiska dagar, vilken helg och vilka tankar som kom! För tack och lov så är det ju inte "kört" för de barn som inte fått sina behov tillfredställda som små för mycket kan rättas till genom att de får hjälp att lära in ett nytt, mer konstruktivt beteende samt att man rent fysiskt diagnostiserar vad som gått fel och försöker rätta till det. Jag tycker det är otroligt intressant hur soctantsflum (wishywashy kallas det här, haha) och fysik/medicin/forskning hör samman och hur effektivt de kan samverka. Alla behöver de varandra.





