torsdag, februari 19, 2009

Lystring!


Tipsas om att läsa Pernilla Wahlgrens inlägg där hon skriver att hon måste ha tourettes syndrom som testat flera av sina elapparater i ett uttag som förstörde dom, en efter en.

”Blir inte du också arg”, skriver min kompis?

Jo, jag blir rasande. Inte för att vara politiskt korrekt, vilket man ju lätt kan anklaga mig för och på så vis slippa fundera över sitt eget språk och beteende. Utan för att folk hasplar ur sig saker som är olämpliga - och genom det sårar andra människor. ”Hon måste vara allvarligt störd”, läste jag en tjej skriva som en kommentar till en bloggares upprördhet över en annan människa beteende nyligen. När hon kritiserades för detta uttalande tyckte hon sig vara offret för faktiskt har också andra uttryckt sig klumpigt ibland. Vuxna människor, hur uttrycker vi oss? Och varför kan vi inte se det när det uppmärksammas och säga ”jag menade inget illa, det är dumt att jag säger så och jag ska verkligen tänka på att inte säga så igen”. Utan stackars mig som inte får säga negerboll och tycka att folk är mongo, var haaaaar mina rättigheter att uttrycka mig fritt tagit vägen, arma mig.

Som sagt, lätt att säga höhö och kalla mig språkpolis men det är nåt så allvarligt som bristande värderingar som uppdagas här. Och viktigast av allt – Gud nåde den som har mage att ha synpunkter på en annan människas uttryck.. eller? Ska vi inte hjälpa varandra att bli bättre, mer öppna för olika människor och bli mer toleranta? Och hur gör vi det?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag råkade också se det där exemplet du nämner, i en persons blogg... ;) Reagerade likadant som du.
Visst, vi säger alla lustiga saker emellanåt, men man får väl låta det mogna lite och inse att man hade fel? (Om man inte ser det genast vill säga..)
Du har fått mig att inse så mkt saker medan jag har läst din blogg. :) Det är spännande att upptäcka saker om sig själv.

Anonym sa...

Å fasen så fina LILJOR. Jag älskar liljor!

Anonym sa...

Jag håller helt och fullt med, samtidigt som jag vet hur lätt det är att vara så där klumpig när man uttrycker sig... Men vissa saker är helt enkelt inte kul..

KARLAVAGNEN sa...

Det är ju ofta okunskap/ignorans som ligger bakom sådana uttryck, tyvärr.

Anonym sa...

Jag tackar min lycklig stjärna att hon inte ens kunde stava till tourette. Läsa kunde hon inte heller=) Skratt

Emmama sa...

Sussie: Det är det finaste nån nånsin sagt om min blogg och det är precis det jag vill göra när jag skriver, TACK!!! Håller med dig till fullo om det du skriver.. och även jag älskar liljor! Kram!

Leopardia: Ja, alla kan säga klumpiga sker men håller man med om att det var fel så tycker jag man ska vara vuxen och be om ursäkt, inte kämpa för rätten att få säga dumma saker, ja du vet.. Men absolut, grodor kan hoppa ur allas munnar.. Kram!

Karlavagner: Ja, det är inga större tänkare som säger så där nej.. Kram!

Petra: Jag var snäll och stavade det rätt åt henne här.. Skrämmande!! Inte läsa, vad menar du? Kram!

Anonym sa...

Håller med dig(ovanligt), jag älskar liljor. Vill ha en vit lilja i mitt hår OM jag gifter mig ha ha ha.........

Emmama sa...

Satja: Dessa javla karlar som aldrig fragar oss va! :D