tisdag, februari 17, 2009

Och dagens vackraste!

Fin farmor! En fin, vänlig och stark kvinna! Inte minst när hon bar Gustav i en sjal på ryggen..

Fint kort!

Idag har Gustav gjort ett påskkort till sin cûcû, sin farmor. Fint som snus som ni ju ser. Vad glad hon kommer bli! Hela vägen till vackra rödsandade Embu ska kortet, till en postbox i Embu town. Där kommer fina cûcû, Mrs Egra Mukami Mwaniki hämta det och ta med det till sitt stora hus där hon bor. Hon har getter och hönor på sin gård och där hade vi julen 2007 en julfest som sent ska glömmas. Inte heller köttgrytan gjord på komage kommer glömmas i första taget. Släktens äldste höll ett tal till mig och min pappa och när pappa skulle hålla sitt tacktal tillbaka fick han inte fram ett ord, bara tårar av tacksamhet! Det var en väldigt stor sak att den store mzungon (den vite mannen) grät, det talar dom nog ännu om...
Jag längtar till fredag då det ska skrivas fredagstema om kaffe, gissa om jag reser tillbaka till Kenya för en kaffestory..?

15 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å vilka oerhört vacka och härliga minnen! Och Gustavs farmor verkar vara en fantastisk kvinna.
Vilken lycka för dig att få ha blivit del av deras familj och de att få bli del av din! :-)
kram!

Anonym sa...

Ja oj vad rorande att lasa om din pappa (och om kottgrytan pa komage ;)). Visste inte att du har en blogg, nu ska det läsas :D
Kram Elisa
Ps. underbart paskkort

Anonym sa...

Gud vilken fin farmor och så ung hon ser ut. Hon blir nog jätteglad för kortet. Kram GULLE GUSTAV

Anonym sa...

åh vad vackert.KRAM!!!

It´s all about me sa...

Det där med att bära barnet i schal på ryggen - eller magen - är något jag ahr tänkt göra om jag får barn nångång. Jag tror att barnet mår bäst av att känna kroppskontakt så mycket som möjligt och vara "med" i allt man gör även om allt inte är riktat specifikt till barnet.

Herregud vad mkt barntankar jag har haft på sistone, otroligt! Det trodde man inte om mig! Inga på g, dock.

Anonym sa...

åh, vilket härligt inlägg emma! och vad fint att ni har hittat varann, du och mwaniki, från två väldigt olika kulturer, men sammanflätade av kärlek. Jag glädjs. Och Gustavs kort blir hon säkert överlycklig över.

Anonym sa...

Jättefint!!
Hon kommer att bli superglad för det kortet.
Kram A-L

Anonym sa...

Vilket vackert kort på en fin kvinna. Jag vet att hon kommer bli glad över det fina kortet som Gustav gjort, det är ju inte jättevanligt med brev.Kamaus familj blev så glada sist när vi sickade julkort. På tal om att bära barn på ryggen, jag önskar att jag inte haft problem med min rygg, för annars skulle jag nog bära barnen på ryggen. När vi va i Kenya, skulle en av Kamaus vänners fru bära upp kevin som då va 1,5år men han totalvägrade och kände sig mest fastklämd, den stackarn!kram

Annika sa...

Mysigt inlägg! jag ser också fram emot att läsa ditt kaffeinlägg på fredag.
Vilken upplevelse det måste ha varit på den där festen. Vilken glädje och värme!!
Kram!!!

Lia sa...

Emma! Jag vill veta mer, mer mer! Jag gillar din familj och det är såå spännande att Gustav får så olika kulturer att växa upp i. Berätta gärna om din svärmor, om du vill såklart =). Jag blir ju nyfiken på hur du träffade din söta man? KRAM

Lia sa...

Hihi, glömde ju att påpeka att just FLODHÄSTAR som du kanske redan vet är de BÄSTA och finaste djuren i hela världen enligt mig. Det är så coolt att de är så farliga, de ligger där och bara PUTTRAR i sin gyttja, funderar och filosoferar, och dem plötsligt så HUGGER de! Hahaha, jag önskar att jag vore lika tuff som en flodis=).

Lånar din lista btw. Kram igen

Lia sa...

Hihi, glömde ju att påpeka att just FLODHÄSTAR som du kanske redan vet är de BÄSTA och finaste djuren i hela världen enligt mig. Det är så coolt att de är så farliga, de ligger där och bara PUTTRAR i sin gyttja, funderar och filosoferar, och dem plötsligt så HUGGER de! Hahaha, jag önskar att jag vore lika tuff som en flodis=).

Lånar din lista btw. Kram igen

Lia sa...

Hihi, glömde ju att påpeka att just FLODHÄSTAR som du kanske redan vet är de BÄSTA och finaste djuren i hela världen enligt mig. Det är så coolt att de är så farliga, de ligger där och bara PUTTRAR i sin gyttja, funderar och filosoferar, och dem plötsligt så HUGGER de! Hahaha, jag önskar att jag vore lika tuff som en flodis=).

Lånar din lista btw. Kram igen

Anonym sa...

Oj, här är det någon som går på repeat :D

anna of sweden sa...

Vad fantastiskt att få ha tillgång till två länder och två kulturer.
Det måste ha varit otroligt spännande första gången du besökte släkten i Kenya! Hur många gånger har du varit där?
Kram!