fredag, februari 20, 2009

Fredagstema, show and tell: Kaffe!

Fritturhjärtat står för det fina temat också denna fredagen!

Drömmen för mig är fredagsteman där jag i minnet kan åka tillbaka till Kenya och få en anledning att visa er några av alla fina bilder därifrån! Vår (min, Mwanikis, Gustavs och min pappas) resa dit gick i december 2007 och vi kom tillbaka till Skottland i januari 2008. Ännu så länge är detta min enda resa till mitt paradis och jag hoppas på många fler resor. Nästa gång hoppas vi få med oss "Mrs", min mamma, som var efterlyst av alla vi träffade! :)

Så, kaffe!

Ett av alla våra stopp på vår safari (resa) under kenyavistelsen var hos min svägerska Liz föräldrar. De bodde i det där charmiga huset med fantastiska blommor runt om.


Ingången och terassen.

Hela framsidan.


Efter en god middag med frukt som förrätt gick vi till grannhuset. Ägarinnans mamma satt och fixade inför middagen på baksidan och vi blev tillsagda att inte bry oss om henne om hon var vresig, hon var nämligen känd för sitt humör. Tilläggas ska var att allt vi fick var stora men lite blyga leenden! :) Och jag fick veta att hon aldrig sett en "sådan människa" som jag, en vit.

Främsta orsaken till att ägaren (se bilden nedan) visade oss genom sin stora trädgård (med bland annat mango, avocado, citrusfrukter och bananträd) var just KAFFEPLANTORNA och så här ser de ut! Frukterna är, då de är kvar på träden nästan stora som vindruvor och växer i små klasar. Det var fantastiskt att få se detta för jag hade ingen aning om hur de såg ut innan detta.


Pappa var lite "upptagen" medan vi andra beundrade odlingarna men dök så småningom upp, mäkta imponerad över det tempo Liz pappa höll vad gällde drickandet. Men det var ju varmt och nåt att svalka sig med är aldrig fel. Blundar brevid (och tur var väl det pga det just nämnda) är Gustavs kusin Becky.


Knapra kaffeböna måste man ju göra när man har chansen men det smakar inte alls som kaffe. Och tilläggas ska ju att jag ÄLSKAR kaffe och bara tanken på detta äventyret har gjort mig riktigt sugen på en kopp. Himla skräp att jag bor i snabbkaffets förlovade (förlorade) land.. det är inte så vanligt att bli sugen på "riktigt" kaffe, vilket ju är lite synd såklart.


Mr handsome Mwaniki kollar in odlingarna!
TACK för ännu ett kul tema, nästa vecka skriver vi om "oumbärligt".

Andra fredagsbloggare hittar du här! Saknas ditt namn - hojta till! :)

17 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Åhh, vilken spännande resa du varit med om.
Jag är lite nyfiken på hur bönan smakade, var den god fast den inte smakade kaffe, var den sur eller söt eller nåt?

Emmama sa...

Moster Mjölgumpa: Den smakade helt okej men inte som en söt frukt utan var ganska sträv. Knaprade på en men ville inte ha fler, om jag säger så.. :) En fantastisk resa verkligen! :)

Fritt ur hjärtat sa...

Vilken personlig berättelse du hade till kaffe! Roligt och spännande, fina bilder.

Anna of Dallas sa...

HeJag ville bara säga Hej och vad kul att du hittade till min blogg.
Jag skall just köra från jobbet när jag kollade min mail.
Jag återkommer och läser mer om dig och vad du upplever i Skottland.
Jag älskar ju Skottland.
Då har jag ju visserligen bara varit där som turist, så genom din blogg får jag kanske lite mer vardagsnära intryck. Det skall bli kul att läsa.

Taina sa...

UNDERBART inlägg och FANTASTISKA bilder! Nu ser jag var jag ska odla mina framtida kaffebönor ;)
Ha en trevlig helg.
Kram

Grekland nu sa...

Inte heller jag visste hur en kaffeplanta ser ut, det måste erkännas... Förresten, så började jag just igår läsa samma bok som du, Mig äger ingen. Den fångade mej från första raden.

Anonym sa...

Temat kaffe passade ju dig utmärkt! Vilket jättefint inlägg!

Anonym sa...

Kulturskillnader till trots kom Liz pappa och jag varandra nära, ett par öl en sommardag i Kenya vad kan man mer begära, försökte på min knaggliga engelska förklara för honom skillnaden mellan snö och is, det gick så där. Temat är kaffe, jag kan rekommendera Nairobi Java House, en av de platser på jorden man bör besöka, underbart gott kaffe och goda bakverk.

Emmama sa...

Fritt ur hjärtat: Tack! Kram och trevlig helg!

Anna of Dallas: Vad kul! Och välkommen hit att läsa om min skotska vardag! :) Kram och trevlig helg!

Taina: Tack! Exakt, helt rätt! :) Kram och trevlig helg!

Grekland nu: Ja gillar den också, massor! Ska bli kul att läsa vidare på jobbet ikväll! Kram och trevlig helg!

Nilla: Tack, ja det var riktigt kul! :) Kram och trevlig helg!

Pappa: Ett par? Ja minst.. ;) Ja det var kul att se er diskutera och njuta av solen på deras terass! Java House är ju som en dröm, när åker vi tillbaka??? Kram och trevlig helg!

underytanjag sa...

Hej det var roligt att få se lite afrikabilder, kul att hitta till dig med! Själv inte sett mer än ett regnigt Tunisien men maken är biten av afrikaflugan... jobbat i såväl Kongo som Tchad och Sudan och även besökt gorillorna i Rwanda. Avis men drar mig för att åka när barnen är så små.

Emmama sa...

Underytanjag: AK ager jag, det ar fantastiskt, inte minst med sma barn! :) Jag ar sjalv liiite sugen, namligen.. :)

Sparkling sa...

vad roligt att se dessa bilder! verkar som en spännande resa!

Emmama sa...

Sparkling: Basta resan nansin! :)

Saltistjejen sa...

Underbart att få följa med på er resa! Tack för att du visar bilder och delar med dig! :-)
Jag förstår verkligen att Kenya måste ha en särksild plats i ditt hjärta och att få träffa familjen där måste varit något alldeles speciellt!
Kul att de odlar kaffe. Jag ahr varit på en kaffeplantage men det var på Hawaii. Väldigt liten skala var det dock, men jag tyckte det var jätteintressant ändå. Om jag förstått det hela rätt så gör man olika sorters kaffe på bönor i olika mognadsgrad??? Iallafall gjorde man det där. Och visst känns det exotiskt att se kaffeplantor!
Kram!!

Västmanländskan sa...

Vilka härliga bilder!

Marianne sa...

Vilken härlig resa! Och vad kul att få se bilder från kaffeplantagen och hur de växer. Man glömmer liksom bort varifrån saker och ting kommer, fisk är vita avlånga frusna saker med brödsmulor på, mjölk kommer i tegelstenspaket och kaffe är brunsvart pulver. Alltid kul att bli påmind om ursprunget till en vara!

Jag förstår att du längtar tillbaka. Har ni någon resa inplanerad?

Kram!

StrandMamman sa...

Nu har jag kollat in dina kaffebönor :))

Visade din sida åt Londonmamman som vi var på besök hos, din Gustav påminner nämligen mycket om hennes tre söner till utseendet! Deras rötter finns i Ghana.