torsdag, februari 26, 2009

Fredagstema, show and tell: Oumbärligt!


Okej, jag tjuvstartar lite.. men morgondagen är fullspäckad och jag vill inte missa att få vara med!

Simones sista val för fredagstemaskrivandet är oumbärligt och det tog ett litet tag innan jag bestämde att jag såklart ville skriva om böcker och att läsa! Böcker och läsning är helt oumbärligt för mig, jag älskar att läsa och har alltid läst mycket. Minns hur pappa läste för mig när jag var liten och vet att han hävdar att jag ALLTID ville höra berättelsen om eremiten Viktor som byggde en bro. Minns ni "Viktor bygger en bro"? En klassiker! :) Det var min bok jag alltid återvände till och "Anderssonskans Kalle" var filmen jag aaaalltid skulle hyra.. Nu är jag mer "omväxlig" av mig och det är extremt få böcker jag läst flera gånger.. om ens någon mer än min absoluta favoritbok "Robson" av Pernilla Glaser. En fantastisk bok som tyvärr inte finns att köpa från förlaget längre så kolla bibblan, det är en bok jag varmt rekommenderar!!

Till vänster ser ni här mitt lilla sängbord med diverse böcker på och det ligger även en hög på fönsterbrädan och ännu fler finns i en vit korg på golvet.

Och här är då min läshörna! Älskar att sitta här och läsa någon av alla bra böcker som finns och just nu läser jag "Mig äger ingen" av Åsa Linderborg och ni kan (om jag kommer ihåg att uppdatera) följa vad jag läser genom att kolla lite till vänster eller genom att läsa mina recensioner av det jag läser.

Vad jag läser? Nästan allt! Jag tror på att läsa brett och mycket och inte undvika svåra eller ledsamma ämnen. All kunskap är bra kunskap och om du inte vet om att visa vidrigheter existerar kan du aldrig göra nåt åt dom heller.. Dessutom läser jag dagligen minst 3-4 böcker för Gustav som också verkar gillar böcker - till min stora glädje! Han har ett litet bibliotek i badrummet (well well) och ett större i sovrummet och han somnar inte utan godnattsagor!
Även på jobbet försöker jag införa läsning i alla våra barns liv och jag har planer på att starta upp en bokskrivarklubb för barnen som är i mellanstadieålder - vore ett fantastiskt och kul sätt att vara kreativ på! :)
Nu ser jag fram emot att läsa om alla andras fredagsteman och att få veta vem som väljer teman nästa månad!
Andra fredagsbloggare hittar du här! Saknas ditt namn - hojta till! :)

25 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Ja jag älskar också att läsa!!!!!
Har lltid älksat böcker och precis som du växte jag upp med en pappa som högläste för mig varje kväll innan jag skulle sova. Jättemysigt!!!
jg läser också ganska blandat, men eftersom en stor del av min läsning sker på tunnelbana och buss när jag pendlar till och från jobbet så har "lättlästa" böcker ett försprång framför lite mer "svårlästa". Alltså emd lättlästa menar jag framförallt att man itne behöver anstränga sig så mycket, utan att de är lätta att komma in i. Det blir ju nämligen rätt många avbrott när man "pendlingsläser".
Jag läser t ex gärna deckare.
Kul att Gustav gillar böcker. Jag hoppas att även vår Lill-Skutta ska lära sig att älska böckernas fantastiska värld! Men det får vi väl snart se.
Kram!

Susanna sa...

ÅH, jag delar verkligen ditt läsintresse! När jag var liten låg jag hellre i sängen och läste böcker istället för att träna fotboll, gymnastik eller vad det nu var man skulle göra efter skolan.

Det här intresset har hållit i sig genom åren, även om det gått upp och ner i perioder, och sedan vi flyttade till Kenya har jag läst mer än någonsin.

Som du vet älskar jag ju också "Robson". Ångrar lite att jag gav bort boken till en svensk tjej när jag var i Indien - den gick ju inte att hitta i bokaffärerna när jag kom tillbaka!

Hoppas att du får en riktigt härlig helg! Själva ska vi om några timmar ta bilen till Kisumu som ligger vid Victoriasjön. Vi hoppas att vi också kommer att hitta Obamas farmors by.

Stor kram från Susanna
PS. Var inte orolig - än kommer jag att vara kvar i Kenya ett tag och blogga härifrån! :)

Fritt ur hjärtat sa...

elar verkligen ditt intresse och din åsikt att böcker och läsning är oumbärligt. Vet inte om du läst om bokcirkeln vi dragit igång. En enorm tillfredställelse!!
Kul tolkning du fick till, jag skriver under på den och Robson ska beställas på biblan omgående:-)

Anonym sa...

Kul! Själv har jag kommit ifrån läsningen... en hel del sedan jag fick barn. Nu läser jag i o för sig mycket för dem istället!
Ha en fin helg.

Annika sa...

Böcker är ett livets salt! Underbart är det! SÅ härligt. karolina har vi alltid läst för att hon har blivit en bokmail som alltid har en bok på g.
Så bra att hon fick det intresset eftersom både Peter och jag läser mkt.
Har inte läst den Pernilla Glaser bok du nämner. Men däremot tyckte jag så mkt om den bok du läser nu, mig äger ingen. JÄTTEBRA!!
Jag är ju med i en bokklubb här i USA och det är verkligen roligt! Därigeom har jag läst böcker som jag aldrig annars skulle ha läst. MYCKET givande!!
Kram!!

It´s all about me sa...

Tänk om man inte kunde läsa...vad lyckligt lottade vi är!!

Förresten såg jag att du hittat till min matblogg igen, nu ska jag försöka uppdatera den varje vecka iallafall! Roligt att du tittar in där! Har du något extra bra recept du vill dea med dig av, hojta till för att bli månadens gäst-recept! :)

Anonym sa...

Det var bra med lite boktips. Jag är en sån där "semesterläsare". Det är så att när jag väl börjar läsa en bok så kan jag inte släppa den och då får det bli på semester. Knepig - jag vet :-) . Trevlig helg! Kram!

Taina sa...

Böcker för barn är såååå viktigt och jag har alltid läst godnattsagor för mina barn. De har också lärt sig att vårda böcker, dvs slänger inte omkring dem.
Mysig läshörna du har ;)

Cecilia sa...

Här är en till som tycker om att läsa.Fast sen barnen kom finns inte så mkt tid till det,eller ja prioriteringen är väl annan när väl tiden finns.Jag önskar att barnen blir lite mer intresserade av att bli läst för,i dagsläget är det väl ingen av dom som har ro att sitta still och lyssna.Läste dock ut ett par böcker då jag väntade Tindra för då sov jag så dåligt o det blev en hel del läsande på nätterna.

Marianne sa...

JAAAA böcker är helt oumbärliga! Och jag läser som du, allt. Eller nästan allt, killäventyr är inte så kul tycker jag, alltså när de krigar i Afrika och sånt. Tackade faktiskt nej till att översätta en sån bok för den var så rasistisk och nedlåtande. Fick tvinga mig att läsa ut den bara för att kunna peka på allt som gjorde att jag inte ville ta i den. Min mamma läste för mig när jag var liten, jag tror det är superviktigt att läsa för barnen. Godnattsagor brukar alltid gå hem. Tror att det är med högläsningen man får barnen intresserade av böcker. Klas läser också mycket, men tyvärr har han en benägenhet att glömma böcker på flyget. Vilket jag inte tycker om för om jag samlar på något så är det böcker. De är min skatt liksom. Och jag tycker att det är ursnyggt som heminredning, det ger ett varmt och ombonat hem.

Kramar!

Västmanländskan sa...

Ja, läsning är ju faktiskt oumbärligt också. Det är det enda jag saknar riktigt mycket från liven innan jag blev mamma - att kunna läsa nästan så mycket jag ville.

Erica sa...

Vilket bra inlägg!
Jag älskar också att läsa, men tyvärr är läser jag mest i "perioder". Då kan jag läsa flera böcker efter varandra, och sedan kan det går ganska länge utan att jag rör en bok...
Jag är också uppväxt med mycket läsning, t.ex. godnattsagor. Minns att jag tyckte det bästa var att borsta tänderna, ta på pyjamasen och sedan få sitta i mammas och pappas säng och höra en saga innan det var dags att sova :) Min absoluta favoritbok som barn var "God natt Alfons Åberg". Och så lärde jag mig läsa (i princip) på egen hand när jag var 5år :) Så det har alltid varit ett intresse.

En bokskrivarklubb tycker jag låter som en underbar idé! Det är precis något som jag hade velat vara med i när jag gick på mellanstadiet och högstadiet :D

Hoppas du får en bra helg!

Emmama sa...

Saltistjejen: DET är nåt jag saknar, att kunna läsa när jag reser. Är dock väldigt åksjuk så att koncentrera sig på nåt annat än att titta framåt går bort.. Hoppas dottern kommer gilla böcker, bra sätt att träna fantastin och slappna av på! :) Kram!

Susanna: Samma med mig, jag bara läste och skrev, det enda jag gjorde! ;) Ja, hur kunde du ge bort den! Men du kan säkert få tag på den på nåt sätt! :) Ha en underbar resa, hoppas ni hittar fram!! Ska bli kul att läsa om det sen! Kram!

Fritturhjärtat: Ja, vad bra! Får du tag på den så kom gärna ihåg att berätta vad du tyckte om den! :) Kram och tack för kul teman!

Nilla: Men det är ju också bra! :) Kram!

Annika: Har försökt starta bokklubbar några ggr men hittills har det inte blivit nåt av det tyvärr, får bli nåt försök till! :) Kram och trevlig resa!

Its all about me: Ja verkligen, vill inte vara utan det! Ska försöka komma på nåt bra.. :) Kram!

Masoui: Men bättre det än inte alls! :) Kram till knepiga du! :)

Moster Mjölgumpa sa...

Viktor tror jag att jag minns. Var det inte han som bodde ensam på en ö och till slut hade de till och med byggt en fabrik där.

Själv läser jag inte så mycket längre. Slutade ungefär när jag fick barn. Numera blir det bara diverse faktaböcker. Då tappar man liksom inte tråden om man inte läser ur boken på en månad. Skönlitteratur kräver lite mer angegemang.

StrandMamman sa...

Böcker och läsning - absolut!!! Liksom flere av de som kommenterat det här inlägget har jag haft ett uppehåll med läsandet under småbarnsåren, tiden räckte inte till, men nu gläds jag över att igen ha fått den tiden. Konstaterade tidigare ikväll att jag har närmare 20 olästa böcker i bokhyllan som väntar på mig...

Anonym sa...

Så glad jag blir av att läsa ditt inlägg! Så skönt och äkta.
Nu är det sent på kvällen och jag är supertrött, men vill bara skicka en hälsning och tacka för ett jättetrevligt inlägg.

Emmama sa...

Taina: Av just det har Gustav lite kvar att lära sig. Men småbarnsböcker är inte så ömtåliga.. ;) Kram!

Fundersan Cecilia: Gustav vill nästan bara bli läst för på kvällen när han är trött, på dagen är det för mycket liv och rörelse! Hoppas du får tillbaka tiden till att läsa snart! :) Kram!

Marianne: BRA av dig! Blev den översatt sen? Omtyckt i Sverige, vet du? Åh håller med dig, sparar alla böcker och älskar att ha dom omkring mig och se dom! Har en bekant som en gång sa att en full bokhylla är det fulaste som finns i inredningsväg och det glömmer jag aldrig - håller INTE med! Kram!

Västmanländskan: Hoppas också att du får tillbaka tiden till att läsa, men det är inte lätt, jag vet... :) Kram!

Erica: Åh, den läser jag jämt för Gustav så den hänger med ännu! :) Kul med dina ämnen, ser fram emot det! Kram!

Moster Mjölgumpa: Jo, visst är det så och faktalitteratur är inte fy skam det heller! :) Jo, visst var det ju nåt med en fabrik ja! :) Kram!

Strandmamman: Hoppas du snart hittar tid till alla dina böcker! :) Kram!

Marskatten: Tack! Hoppas du sover gott, nu ska också jag gå och lägga mig! :) Kram!

Sparkling sa...

jag böcker är verkligen oumbärligt! jag älskar också att läsa. och jag tror det är jättebra att försöka av sig på barn i sin omgivning. lsähörnan ser mysig ut :)

Emmama sa...

Sparkling: Ja visst är det! :) Ska absolut kolla upp om vi kan ha en skrivarklubb för barnen på jobbet! :) Kram!

Miss Marie sa...

åh, ja, visst är det härligt med böcker! jag tycker det är helt fantastiskt att man kan komma till en annan värld för en stund... alldeles magiskt!

Emmama sa...

Marie: Det är precis det jag gillar också! Hoppas du och magen mår bra, jag räknar ner nu och kollar din blogg jämt för att se om du varit borta från den länge.. :) Kram!

Petchie75 sa...

Åh, jag älskar också att läsa!! Men det går i vågor, sträckläste Shake hands with the devil av Romeo Dallaire i början av veckan och har precis börjat läsa en ny bok nu (på spanska så det är lite trögt). Har du läst Shake hands with the devil? Romeo Dallaire var FN-generalen som var i Rwanda under folkmordet - en hemsk men nödvändig bok.
Stor kram!

Anna, Fair and True sa...

Mina föräldrar läste också jättemycket för mig när jag var liten - tror det är jätteviktigt - och jag älskar och läsa även idag fast jag gör det inte i den utsträckning som jag skulle vilja, bl a pga dumburken. Jag tror inte att jag känner till "Viktor bygger en bro" dock? Mina favoriter när jag var liten var "Lisen kan inte sova" och en bok om en hund som dog och pojken fick så småningom en ny hund från hundgården. Den senare gillade jag även för att min pappa är så blödig och började gråta när han läste den :)

Mia sa...

Jag skulle heller inte klara mig utan böcker. Älskar att försvinna in i en annan värld ett tag.

Emmama sa...

Petra H: Den boken vill jag läsa, ska se om jag kan beställa den nånstans. Kram!

Anna: Bra med blödiga pappor, min är precis likadan! :) Låter som en sorglig men viktig bok! Kram!

Mia: Det är verkligen härligt! Kram!