fredag, februari 27, 2009

Fikare

Gustav och jag äääälskar att fika och allra helst på Costa där de har suergoda frescatos (idag köpte vi med mango och passionsfrukt) och små söta kakkollektioner som vi gillar!



Chokladkaka doppad i mjölkchoklad, havrekaka med tranbär och mördegskaka med hallonsylt, yum.
När jag åt dessa gooooda kakor kom jag på att jag inte bakat nån "småkaka" sen jag flyttade hit, skandal för det är ju så enkelt, roligt och GOTT! I veckan blir det dock bakdags, vilken tycker jag ni ska göra? Tips emottages tacksamt! :) Schackrutor, syltkakor och korintkakor är nog mina favvisar men jag är öppen för förslag!

14 kommentarer:

Anonym sa...

sirapsbröd, lagom sega.

KARLAVAGNEN sa...

HALLONGROTTOR! Eller finska pinnar.

KARLAVAGNEN sa...

öhm, please?!

Marianne sa...

Hallongrottor. Och kolakakor. Men framför allt hallongrottor. Alla gånger. Å, jag kanske ska ta och baka mig lite hallongrottor.

HALLONGROTTOR!!!

Emmama sa...

Mamma: Ja det är ju en god SMÅKAKA! ;) Kram!

Karlavagnen: Ja det är verkligen två favvisar! Och öhm please vaddå? :) Kram!

Marianne: Ja hallongrottor blir det nog. Kolakakor är okej men jag tycker inte de är så goda efter att ha varit i frysen och jag vill kunna ha i frysen och ta fram då och då.. Kram!

citronlime sa...

Korintkakor är ju sååå gott!
Men chokladbröd kan du ju göra också! :) Tror de heter så?! *hihi* Vi har blivit grymt bortskämda sen vi flyttade hit, Björns mormor och morfar är här typ en gång i veckan med mängder med kakor, bullar, sockerkakor, rågbullar. HELA frysen är full för vi fikar så sällan *s*

Emmama sa...

Citronlime: Sån lyx!!! :) Chokladbröd..? Menar du såna "sneddade" med pärlsocker på? Ja dom är ju riktigt goda! :) Tack för tipset! Och du, fika MER, det är ju det bästa som finns! :) Kram!

Petchie75 sa...

Mums vad gott - jag bakar nästan aldrig småkakor men vilken bra idé, det ska jag också göra en dag (när jag har recept i närheten, fick inte med mig handskrivna receptbok till Europa).
Fika är bäst!! Vi fikade igår i Os hemby - KLOCKAN HALV ÅTTA PÅ KVÄLLEN!Vi var heller inte de enda på konditoriet, men så äter man ju inte middag förrän vid 23!

Emmama sa...

Petra H: Skon stil! :) Vi far allt fixa en bakdag i mars.. :) Kram!

citronlime sa...

Ja, det är de sneda med pärlsocker på :) Hade jag tänkt ett steg längre så hade jag ju kunnat förklara vilka jag menade ;D

Jag vet...vi är så dåliga på att fika! ;) Får skärpa oss :)

Anna, Fair and True sa...

Frescatos är smoothie alltså? Jag brukar också framför allt baka syltkakor och schackrutor. Men jag får inte schackrutorna så fina och raka som min farmor fick dem :/

Emmama sa...

Har ar frescato mer som en sofistikerad slush puppy, inga mjolkprodukter i utan krossad is, ah sa gott! :) Vi har samma favvokakor marker jag! :)

Saltistjejen sa...

Verkligen superfina kakor!
Hm, jag är ingen småkaksfantast själv även om det slinker ner om det finns till fikat.... MEn minns att jag tyckte väldigt mycket om vaniljdrömmar när jag var barn! Kanske ett tips???
Kram!

Emmama sa...

Saltistjejen: Tack för tipset, det kan bli en utmaning från dig men jag tror det är rätt klurigt att få dom bra, värt ett försök dock! :) Kram!