Visar inlägg med etikett Böcker. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Böcker. Visa alla inlägg

tisdag, juni 07, 2011

Boktok

Jag läser alltid minst en saga varje kväll och sen ber Gustav få en näve böcker från hyllan som han sen läser innan han somnar. Eller som i detta fallet, TILLS han somnar. Göllis.




Finaste finaste unge.

fredag, maj 28, 2010

Glad överraskning - bookcrossing!

När jag var på Starbucks igår hittade jag den här plastpåsen med en bok i.. Jag trodde någon glömt kvar sin bok men såg jag på en postitlapp att det stod att boken var gratis och att jag skulle ta med den hem, läsa den, registrera den på bookcrossing.com och att jag där sedan, efter att jag lämnat boken någonstans - var jag vill, kan följa dess väg genom världen! Jag har aldrig hört talas om detta förrut och tycker det känns jättespännande! Just denna boken har ännu så länge bara varit i Aberdeen men jag ska ska försöka få iväg den vidare...

Känner ni till det här, har ni hittat nån bok nångång? Jag har nu registrerat mig på sidan och ska på detta sätt göra mig av med några av de böcker jag har hemma och som jag känner skulle må bra av en liten resa nånstans... Ska beställa påsar och stickers och sedan lämna olika böcker lite här och där... Att sedan kunna följa dom blir superkul! Jag märker att jag låter som en ambassadör för företaget trots att min erfarenhet av dom är mycket liten - MEN jag tycker initiativet är helt fantastiskt!


Boken jag hittade heter Sea of Poppies och är skriven av Amitav Ghosh och beskrivs så här...
At the heart of this epic saga, set just before the Opium Wars, is an old
slaving-ship, The Ibis. Its destiny is a tumultuous voyage across the Indian
Ocean, its crew a motley array of sailors and stowaways, coolies and convicts.
In a time of colonial upheaval, fate has thrown together a truly diverse cast of
Indians and Westerners, from a bankrupt Raja to a widowed villager, from an
evangelical English opium trader to a mulatto American freedman. As their old
family ties are washed away they, like their historical counterparts, come to
view themselves as jahaj-bhais or ship-brothers. An unlikely dynasty is born,
which will span continents, races and generations. The vast sweep of this
historical adventure spans the lush poppy fields of the Ganges, the rolling high
seas, and the exotic backstreets of China. But it is the panorama of characters,
whose diaspora encapsulates the vexed colonial history of the East itself, which
makes Sea of Poppies so breathtakingly alive -- a masterpiece from one of the
world's finest novelists.

Happy bookcrossing!

fredag, april 30, 2010

Astrids kalasfix


En av Gustavs bästa tjejkompisar, Astrid, har kalas på lördag! Det blir först bio och sen fika nere vid stranden. Nice, nice! Igår fixade vi present, en jättefin bok om en tuff prinsessa. Jag ville köpa Pippi Longstocking, som ju är världens coolaste tjej och mycket bättre än alla prinsessor i världen men det hade de inte på lager. Skandal och ve och fasa! En bokhandel utan Astrid Lindgren är faktiskt ovanligt även här. Men men. Tills nästa sverigebesök ska jag göra en bokusbeställning av pippiochannat-böcker att ha som presenter vid kalas.
För svensk kultur ska spridas. Tycker jag.
Nu beger jag mig till jobbet där vi har ett häftigt trädgårdsprojekt på gång! Idag kommer det vimla av små och stora fina barn som ska plantera blommor och kryddor under parollen "Go Green"!
Ikväll kör vi biffmedbea. Det är ändå fredag.
Tjing!

söndag, januari 31, 2010

Godnattsaga med mat i hatten

Vi läste både om Pippi och kaninfamiljen ikväll innan G somnade. När vi hamnade på sidan med bilden nedan sa Gustav: "She looks sad. It is because she is eating her food from a hat"

fredag, januari 22, 2010

Bokfest

Idag bloggade Hillevi Wahl om att hon hade ett gäng av sina egna fina böcker att skicka ut gratis till, förmodligen, de som var snabbast med att maila henne och be om böcker. På köpet fick man lova att sätta in en slant till alla de som lider svårt i Haiti just nu. Jag mailade och bad snällt om böcker till mig och till en av mina bästa vänner som jag vet gillar både Hillevi och hennes blogg. Och fick nyss ett svar att tre uppsättningar böcker var på väg. Till mig, min vän och min mamma!

Hillevi är ju därmed dagens hjälte!

söndag, oktober 04, 2009

Tävla och vinn sagoböcker åt Gustav!



Klicka på bilden ovan för att rösta på Gustavs saga som den allra bästa och då kan Gustav vinna ett stooort gäng barnböcker, vilket vore riktigt kul! Du kan också göra din egen saga - genom att välja ett antal ord som sedan görs om till en saga.

Och, en sak till.. Äter ni Happy Meal på donkan i oktober och inte vill ha boken ni får till så vet vi vart ni kan skicka den? :)

tisdag, juni 30, 2009

Hejja skottisk government!


Har ni några som helst planer på att flytta till Skottland eller om ni redan bor här och har barn, se för 17 till att gå med i "bookstart". Det är ett statligt sponsrat läsinitiativ som ger skattkistor med böcker och pyssel till barn - gratis! Gustav fick sin senaste box förra veckan, med två jättefina böcker, stickers, pennor, pyssel och boketiketter. Han har med sin lilla skattkista vart han än går. Och vill hela tiden läsa sina "ståwies", stories.. :)

Jag älskar allt som uppmuntrar ungar till att läsa. Eller som försöker få mammor och pappor att inse vikten av läsning.
Jag älskar inte att Gustav vill läsa saaaamma saga hela tiden, men vissa saker får en god moder bara acceptera.

torsdag, februari 26, 2009

Fredagstema, show and tell: Oumbärligt!


Okej, jag tjuvstartar lite.. men morgondagen är fullspäckad och jag vill inte missa att få vara med!

Simones sista val för fredagstemaskrivandet är oumbärligt och det tog ett litet tag innan jag bestämde att jag såklart ville skriva om böcker och att läsa! Böcker och läsning är helt oumbärligt för mig, jag älskar att läsa och har alltid läst mycket. Minns hur pappa läste för mig när jag var liten och vet att han hävdar att jag ALLTID ville höra berättelsen om eremiten Viktor som byggde en bro. Minns ni "Viktor bygger en bro"? En klassiker! :) Det var min bok jag alltid återvände till och "Anderssonskans Kalle" var filmen jag aaaalltid skulle hyra.. Nu är jag mer "omväxlig" av mig och det är extremt få böcker jag läst flera gånger.. om ens någon mer än min absoluta favoritbok "Robson" av Pernilla Glaser. En fantastisk bok som tyvärr inte finns att köpa från förlaget längre så kolla bibblan, det är en bok jag varmt rekommenderar!!

Till vänster ser ni här mitt lilla sängbord med diverse böcker på och det ligger även en hög på fönsterbrädan och ännu fler finns i en vit korg på golvet.

Och här är då min läshörna! Älskar att sitta här och läsa någon av alla bra böcker som finns och just nu läser jag "Mig äger ingen" av Åsa Linderborg och ni kan (om jag kommer ihåg att uppdatera) följa vad jag läser genom att kolla lite till vänster eller genom att läsa mina recensioner av det jag läser.

Vad jag läser? Nästan allt! Jag tror på att läsa brett och mycket och inte undvika svåra eller ledsamma ämnen. All kunskap är bra kunskap och om du inte vet om att visa vidrigheter existerar kan du aldrig göra nåt åt dom heller.. Dessutom läser jag dagligen minst 3-4 böcker för Gustav som också verkar gillar böcker - till min stora glädje! Han har ett litet bibliotek i badrummet (well well) och ett större i sovrummet och han somnar inte utan godnattsagor!
Även på jobbet försöker jag införa läsning i alla våra barns liv och jag har planer på att starta upp en bokskrivarklubb för barnen som är i mellanstadieålder - vore ett fantastiskt och kul sätt att vara kreativ på! :)
Nu ser jag fram emot att läsa om alla andras fredagsteman och att få veta vem som väljer teman nästa månad!
Andra fredagsbloggare hittar du här! Saknas ditt namn - hojta till! :)

tisdag, februari 17, 2009

Bok 4 år 2009: Natten innan de hängde Ruth Ellis – Margareta Strömstedt

Kanske världens vackraste bok om att lite glömma varandra och sedan mycket, mycket hitta tillbaka till varandra! En riktig sträckläsning för mig, svår att lägga undan!

Vacker och viktig bok!

Boken får fyra bitska Emmapirayor: eeee

Mitt rätta jag - Pernilla Glaser
Stikkan – Petter Karlsson
Ett tal till min systers bröllop - Linda Skugge

måndag, februari 16, 2009

Bok 3 år 2009: Ett tal till min systers bröllop - Linda Skugge

Senast lästa bok är denna av Linda Skugge, "Ett tal till min systers bröllop". Vilken jättehyllning till alla oss föräldrar som lever hektiskt, snabbt och intensivt med vara gullegrisbarn! Toppen, mer sånt! All heder och all hyllning till oss!

Men vilken jäääättelång hyllning. En krönika eller en novell hade varit mer lagom längd på historien, enligt mig.

Boken får två bitska Emmapirayor: ee


Andra böcker jag läst hittills i år:
Mitt rätta jag - Pernilla Glaser
Stikkan – Petter Karlsson

söndag, januari 18, 2009

Bok 2 år 2009: Stikkan av Petter Karlsson

Igår kväll läste jag ut årets andra bok! Min pappa hette Stikkan av Petter Karlsson. Jag fick den av kusin Frida i julklapp och det var en perfekt julklapp för det var något jag ville ha utan att veta det! Så ska julklappar vara!

Boken är en fantastisk historia om en intressant och imponerade klassresa och jag fick lära mig att jag verkligen inte visste mycket om denne gigant! Varken om vad han gjort eller om ABBA-historien som slutade i gråt och tandagnisslan. Framför allt är det dock ett porträtt av en prövad missbrukare som växer fram. Om hur man smusslade till honom sprit men aldrig konfronterade eller ifrågasatte. Inte ens efter något av alla de gräl som kom från ingenstans och slutade lika snabbt. Det hoppas jag alla lär sig en läxa av - VÅGA SE och VÅGA SÄGA NÅT.

Storyn berättad av dottern Marie Ledin, nedskriven av Petter Karlsson. Klart läsvärd!

Jag ger boken fyra Emmapirayor: eeee

Böcker lästa tidigare i år + recensioner hittar du här:
Mitt rätta jag - Pernilla Glaser

lördag, januari 10, 2009

Bok 1 år 2009: Mitt rätta jag - Pernilla Glaser

Vilken jättekonstig och jättebra bok detta var! Om Nicke, som kommer hem en dag och möts av en sönderslagen bilsamling och en mobil med ett öppnat och läst sms som avslöjar ännu en av hans otroheter. "Hej då" säger frugan och "aj då" säger Nicke som efter detta inte riktigt får till
det. Alls. Men han hankar sig fram och framhankningen är emellanåt riktigt rolig! Fina personskildringar (vilket jag tycker är nåt av det viktigaste när jag läser) höjer boken ännu mer!

Boken får fyra bitska Emmapirayor: eeee