fredag, maj 28, 2010

Glad överraskning - bookcrossing!

När jag var på Starbucks igår hittade jag den här plastpåsen med en bok i.. Jag trodde någon glömt kvar sin bok men såg jag på en postitlapp att det stod att boken var gratis och att jag skulle ta med den hem, läsa den, registrera den på bookcrossing.com och att jag där sedan, efter att jag lämnat boken någonstans - var jag vill, kan följa dess väg genom världen! Jag har aldrig hört talas om detta förrut och tycker det känns jättespännande! Just denna boken har ännu så länge bara varit i Aberdeen men jag ska ska försöka få iväg den vidare...

Känner ni till det här, har ni hittat nån bok nångång? Jag har nu registrerat mig på sidan och ska på detta sätt göra mig av med några av de böcker jag har hemma och som jag känner skulle må bra av en liten resa nånstans... Ska beställa påsar och stickers och sedan lämna olika böcker lite här och där... Att sedan kunna följa dom blir superkul! Jag märker att jag låter som en ambassadör för företaget trots att min erfarenhet av dom är mycket liten - MEN jag tycker initiativet är helt fantastiskt!


Boken jag hittade heter Sea of Poppies och är skriven av Amitav Ghosh och beskrivs så här...
At the heart of this epic saga, set just before the Opium Wars, is an old
slaving-ship, The Ibis. Its destiny is a tumultuous voyage across the Indian
Ocean, its crew a motley array of sailors and stowaways, coolies and convicts.
In a time of colonial upheaval, fate has thrown together a truly diverse cast of
Indians and Westerners, from a bankrupt Raja to a widowed villager, from an
evangelical English opium trader to a mulatto American freedman. As their old
family ties are washed away they, like their historical counterparts, come to
view themselves as jahaj-bhais or ship-brothers. An unlikely dynasty is born,
which will span continents, races and generations. The vast sweep of this
historical adventure spans the lush poppy fields of the Ganges, the rolling high
seas, and the exotic backstreets of China. But it is the panorama of characters,
whose diaspora encapsulates the vexed colonial history of the East itself, which
makes Sea of Poppies so breathtakingly alive -- a masterpiece from one of the
world's finest novelists.

Happy bookcrossing!

11 kommentarer:

Katarina sa...

Nä, jag har inte varit med i den organiserade varianten, bookcrossing. Men vi som reser mycket, köpt pocket böcker och lämnar dem på caféer eller hotell, skriver vårt namn och nationalitet i boken, när vi är klar med den. När jag kommer till ett nytt hotell frågar jag om de har ett litet bibliotek där resande lämnat böcker, man tar en ny bok och ser var boken fladdrat runt världen.

Ett bra sätt att dela böcker med andra!

Roligt att följa bokens vandring!

Emmama sa...

Katarina: Blir glad av såna bokinitiativ! :) Kram!

Trillingnöten sa...

Vad fantastiskt! Kör de över hela världen också? Inte bara Skottland?

Vicky sa...

Jag har hört talas om det men inte stött på det irl. Kul :)

Saltistjejen sa...

Vilken otroligt COLL IDÈ!!!! Wow! jag vill också. Måste kolla upp den där hemsidan!!!!! KUL!
Först när jag började läsa tänkte jag att det var typ böcker som man kan ge till barn för här i USA har de en hel del välgörenhet som är just att man donerar böcker till barn för att de ska kunna få läsa.
Kramar!

Anna, Fair and True sa...

Jag har hört talas om det men aldrig stött på det själv. Kul!

Marianne sa...

Jag hörde talas om det för något år sedan, sedan har jag glömt det. Ska gå in där och kolla, för man borde ju kunna starta en kedja själv.

KUL att du hittade en bok!

Kram!

Min plats i solen sa...

Wow, vilken kul grej! :) Jag har aldrig hört talas om det tidigare men nu hoppas man nästan på att man ska stöta på en bok någonstans. ;)

Hoppas att du får en trevlig stund med din nya bok och att du sedan kan följa var den tar vägen sedan. :)

Trevlig helg på dig!
Kram Lotta

em sa...

Tror det har funnits i många år. Som så många andra har jag hört talas om det, men aldrig stött på det.
Margaretha
som kanske skulle hitta en bok om hon lämnade hemmets lugna vrå

Petchie75 sa...

Vilken häftig grej!! Jag skulle jättegärna hänga med på den idéen. Ska se om jag har tid att registrera mig..
Jag stod på Waterstones igår och bara SUKTADE efter alla spännande böcker... En timlön kostade de flesta pocketböckerna, men jag slog inte till än... Får se när jag har läst ut de böckerna jag har här hemma. Dessutom smygläste jag hela kapitlet om Sverige i Jamie Oliver's nya kokbok ;-) Jag är för trött på kvällarna att läsa böcker men däremot läser jag på metron, det blir ca 40 min läsning varje dag. Det är ganska coolt att pendla till jobbet, förr gick jag alltid till jobbet och då tänkte jag en massa istället.. nu läses det istället.
KRAM!

Emmama sa...

Alla: Vad kul att flera hört talas om det! Jag kommer läsa ut boken och lämna den på flygplatsen eller nåt annat internationellt ställe så boken kommer ut i världen nu! Spännande! Kram alls!