fredag, januari 23, 2009

Fredagstema, show and tell - Min farfar!

Fredagstema, show and tell - Min farfar!









Eftersom jag tar alla chanser jag får att hylla min farfar var det lätt att ta tid till att skriva om veckans fredagstema, show and tell, som skulle handla om just "min farfar". Jag skulle önska att jag kunde skriva en historia om en man som gör, är och älskar men sedan den 7:e september 2007 är historien om min farfar en historia om en man som gjorde, var och älskade.

Den 13e januari 1924 föddes Thorsten och under ett långt och viktigt liv var han en fantastisk brorsa, make till sin kärr..a hustru Vera, (sa sa han alltid, det lät som om han skämtsamt skulle säga kärring om henne innan han varje gång ändrade till kära hustru), pappa till tre världsfina barn, farfar/morfar till världens finaste kuinskara och gammelfarfar till tre jättefina ungar (om man nu får kalla tonåringar för ungar, annars en ursäkt till R, R och R)! Vi har alla, lite högtidligt talat, vara liv att tacka honom för och vi har också goda värderingar och ett människointresse som garanterat kommer från honom och farmor. Det har inte hoppat en enda groda över deras bord och farmors arbete med ungdomar och farfars skrivande om orginalmänniskor som alltid gick sin egen väg lärde oss att allas värde är lika och samma och exakt. Den lärdomen har jag tagit med mig ut i livet!







Just innan jag fick veta att farfar gått bort hade jag och kusin F bestämt att vi morgonen efter skulle åka till sjukhuset där han var inlagd. Han var ordentligt dålig och jag visste att jag inte skulle hinna träffa honom innan han dog. Så istället för att vara där när han dog, var jag ofta med honom när han levde, vilket känns minst lika viktigt. Avskedet blev istället ett han (kanske?) inte kunde höra. Men det blev ett fint och starkt minne. Mwaniki sa efteråt att han aldrig sett människor sörja så intensivt som han såg att vi barn och barnbarn sörjde honom.

Blir alldeles tårögd av att skriva om honom och det är svårt att skriva en hyllning stor nog! Men jag avslutar med att skicka tonvis och kärlek dit jag vet att min farfar är, i den finaste av himlar med de finaste av människor! Där ska vi ses en dag men som farfar vet och ofta sa, så ska jag bara rädda världen litegrann först.


Andra fredagstemabloggare hittar du här (säg till om jag missat dig!):
Annika, Marianne, Desirée, Saltis, Anne, Petra, Millan, Victoria, Anki, Cecilia, Nilla, Simone, Anna, Lia, Leopardia, Marina, Ingabritt, Strandmamman, Jemayá, Mia D, Lena, Mais oui, Erica, Mia och Jennie.

13 kommentarer:

Petchie75 sa...

Åh Emma, vilken underbar hyllning till din farfar!! Jag förstår att han var en stor inspiration för dig. Det verkar som våra farfädrar har skrivandet gemensamt - visst är det roligt att ha böcker som minnen!
Stor kram och trevlig helg!
PS Mycket bra sagt nedan om att alla dagis borde ha lås på sina portar!

Anonym sa...

Väldigt vackert skrivet om din farfar.

Anonym sa...

Det var vackert skrivet Emma

Emmama sa...

Petra H: Tack! Ja, vad kul med skrivandet! Skrivargladjen vet vi ju var den kommer ifran ocksa.. :) Kram!

Sussie: Tack! Kram!

Pappa: Tack! Kram!

Anonym sa...

Det var hemskt vackert min vän. Fick faktiskt tårar i ögonen. kram Hanna och Oliver är oxå med på ett lita hörn...

Suzesan sa...

Hej Emmama!
Jag hittade hit via Marianne.
Jag seglar runt och läser alla farfars berättelser. Så fint skrivet.Rysligt fint. Vilken gullig farfar. Vilken bra människa han var så som du berättar.
Jag kände inte min farfar så jag fastnar i alla berättelser och lånar lite ...om ur det kan vara:)Vad söt son du har. Jag ska läsa vidare.Intressant. Jag vet nästan inget om Skottland. Du skriver bra. Återkommer gärna.
Kram
/Susanne

Anonym sa...

Emma!!
Det är så fiint skrivet o jag e såå glad att jag fick två underbara år med honom i mitt liv.
Dom åren har en speciell plats i mitt hjärta! Han e värd denna hyllning många ggr om!
Jag gråter när jag läser detta...jättefint!!
Kram A-L

Marianne sa...

Så fint du skriver om din farfar. Att ha ett så fint minne är guld värt. Det är nåt man tar med sig hela livet.
Kram från Marianne i Sverige

Anonym sa...

Ja du Emma du är kannonfin.

Saltistjejen sa...

Å vad din text riktigt osar kärlek! Om man nu kan uttrycka sig så....
Men man förstår verkligen din innerliga och starka kärlek till din farfar när man lsäer ditt inlägg. Såfint!
Jag förstår att ni alla sörjer och saknar honom än. Sådan personer som är generösa med kärlek och värme lämnar fruktansvärda tomhål efter sig när de försvinner. Men man kan trösta sig med att man kan fortsätta att ge kärlek till de nära och kära man har runtomkring sig. För det är ju detta man lära sig och får med sig efter att ha växt upp med fantastiska personer.
Stor kram!

Marianne sa...

Här var jag igår och skulle kommentera när Internet försvann! Grrrr.

Vilken fin farfar du hade! Och så vackert du skriver om honom. Jag blev alldeles rörd, särskilt av den sista meningen, för han hade så rätt, du måste faktiskt rädda världen lite grann först.

Stora kramar!

Anonym sa...

tack Emma detta var jättefint,
Kram faster Ing-marie.

Anonym sa...

[p]Unique water ripples Epi leather (upper row), top-quality [url=http://www.ccheaplouisvuittonhandbags.com]louis vuitton handbags outlet[/url] interpretation of the head, and applied to the Alma handbag, preached a beautiful rainbow colors the trend and classic combination . A wonderful encounter Braccialini [url=http://www.ddiscountlouisvuittonbags.com]discount louis vuitton bags[/url] 2013 spring and summer series
Series Mangrovia romantic and graceful aqua blue coupled with simple profile shape, generous, yet elegant style . It goes without acute that work area is the [url=http://www.louissvuittonbags2012.com]vintage louis vuitton bags[/url] best place to buy waterfall discount Louis Vuitton bags . Whether she隆炉s wearing a casual cool maxi or dressing up basic denim, the bag adds a boho chic vibe to any outfit . In addition to tanning, coating relatively basic steps, Coccinelle for the first time the use of the punching process, with the smooth leather hair difference reaches the cortex most [url=http://www.ddiscountlouisvuittonbags.com]new louis vuitton bags[/url] effective . Elegant and refined Hongqiao will be meticulous friendly service to provide customers with distinguished experience of internationalization . 7, leather goods such as produce stains black spots, may be tried alcohol swab material to stick to the same skin color . What place is for you?
? has is, we believe, spring arrives . Bridge to make new large condenser classic chic Louis Vuitton Alma handbag
Large [url=http://www.ccheaplouisvuittonhandbags.com]cheap louis vuitton handbags[/url] publicity photos taken by Steven Klein, depicting a group of lively young woman traveling around the world and the story of the encounter of the three cities of Paris, New York and Shanghai.[/p][p]271 Special showrooms also about to open, displayed on the 45 square meters of space the LM Cuir time to mark a full range of family: including handbags, small leather goods, leather belt, luggage series, so stay tuned . Workshop for children
With four rooms, workshop-boutique Falakolo can accommodate up to 35 people simultaneously . I t w i l l a l s o p r e f e r a b l y p a d d e d w i t h t i s s u e p a p e r . Undoubtedly what you need in many online shops that you have at your disposal you will find . The YOUNG Mummy's most glamorous and classic retro rich connotation bag Mangrovia series:

Simple and elegant micro-bright skin surface texture of vertical stripes to create a sense of low-key and elegant lines and exquisite decorative tassels adds a clever and charming . L e a t h e r b a g s a v a i l a b l e h i g h - d e n s i t y n a n o - s p o n g e t o u c h t h e n e t t o w i p e s u b t l e d i r t , t h e u s e o f o r d i n a r y w h i t e p e n c i l e r a s e r r u b g e n t l y w i p e t o r e m o v e ; s e v e r e s t a i n s , a v a i l a b l e h i g h - d e n s i t y n a n o - s p o n g e t o u c h n e t w e t w i p e , r u b b e f o r e w i p e t h e f a d e i n o b v i o u s p a r t s , a n d t h e n a f t e r t h e l e a t h e r b a g c a r e a g e n t s f o r c l e a n i n g a n d m a i n t e n a n c e , [url=http://www.ddiscountlouisvuittonbags.com]cheap louis vuitton bags[/url] a n d s o e x t e n d t h e i r u s e f u l l i f e . The luxury handbag manufacturers are trying to deal with a seller related issues . 6, leather goods, hardware maintenance, use a dry cloth to wipe.[/p]