torsdag, januari 15, 2009

Min helg har börjat


Dagens finaste kille!

Två tröttisar just innan vår tvåtimmarsnap i soffan som vi hade på eftermiddagen..

Gustav och Matthew har haft playdate idag och de har lekt så taket nästan lyfte här. Det blev mycket körande med bilar också men också lite gitarr- och keybordspelande, pusselläggande och allmänt spring. Två barn i trotsåldern i samma lägenhet kräver endel.. ;) Köpte mina favoritmuffins till fikat, fyllda med jordgubbssylt och vit choklad. Jag och "the other mammi" som Gustav kallar Melissa hade babbelstund, jättemysigt! Babbelstunden återkommer jag till senare!


Idag har jag gjort varenda skotte glad för jag har lagat en av nationalrätterna till middag, "macaroni and cheese", en makaronilåda. Ibland kan jag bli riktigt sugen på det och Gustav älskar det! I Sveriger har jag nog aldrig sett nån göra det men här är det, enligt min uppfattning, på alla familjers middagsbord minst en gång i veckan. Eftersom nån kanske blir sugen på det nu kan jag berätta hur man gör! Koka makaroner (ej snabbmakaroner utan riktiga) så de är nästan klara. Lägg i en ugnsform. Höll över en ostsås (mjöl-smör-mjölkredning med massor av vriven ost i) och blanda runt. Blanda också i tex lättkokt (ej färdigkokt) broccoli, skivade tomater eller som jag gjorde, färdiggrillad kyckling i små bitar. Sätt in i ugnen (220 grader) tills det fått fin färg.

Denna veckan har jag glidarpasset på jobbet, dvs 24-timmarspasset som startar lördag och slutar söndag vilket innebär att min "helg" (två lediga dagar i streck) börjat idag och fortsätter imorgon. Jag tycker det är glidarpasset men har vissa kollegor som kallar det mördarpasset eftersom det är över hela helgen. Men det är ett sånt pass då man bara jobbar praktiskt med familjerna (inga möten och pappersarbete) och det gillar jag! Då fixar jag cookingsessions, bakar med och läser för barnen, hinner UMGÅS och förbereda allt inför veckan. Men, fram till lördag lunch är jag L - E - D - I - G ! Och, dessvärre, förkyld!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det heter makaronilåda här i Finland. :D

Saltistjejen sa...

Vilket SUPERFINT collage på Gustaf!!!
Hur gör du sådana??
Och du det där med makaronilåda har jag gjort ibland men jag brukar göra äggstanning och inte ostsås.... Men ostsås låter nästan godare!! :-)
Ska prova det ngngång!
Hoppas nu du kan ha en skön ledighet framt ill ditt superpass startar på lördag!
kramar!

Husbilen Credo sa...

Hejsan!
Tack för kommentaren och titten hos mig.

makaroni pudding kallas det här i Sweden och då med äggstanning och rökt kött typ kassler eller skinka i tärningar.
Ha en fortsatt fin dag!
//LottaM

Emmama sa...

Sussie: Men är inte en makaronilåda med ägg snarare än med ost?

Saltisstjeje: Tack! Göra kollage är superlätt, ladda ner Picasa ett gratisprogram som man lätt kan göra lite enkel bildbearbetning med. När du har programet så läggs bilderna du laddar ner till datorn automatiskt där. Markera alla bilder du vill ha i kollaget och klicka på collage. Du kan sedan välja ett av tre olika sorts kollage där bilderna ligger brevid varandra, som en hög med foton eller som ett kontaktark (som det kallas). Det fisxar du lätt!
Jag gillar inte med äggstanning alls (hemska minnen från skolan.. ;)). Ska verkligen njuta av ledigheten nu! Ha en skön kväll! Kram!

Emmama sa...

Lotta M: Tack för din! :) Makaronilåda känner jag till men detta tycker jag är mycket godare! :) Ha en skön kväll!

Anonym sa...

Jag har gjort makaronilåda både med mjölk, ägg och lite ost.

Emmama sa...

Sussie: Minsann! :) För mig är en makaronilåda makaroner med tex bacon/kassler, äggstanning och ev ost på toppen. Jag gillar inte det men gillar att göra pasta med ostsås! :) Ha en bra kväll!

Anonym sa...

Makaronilåda för mej är:

makaroner
köttfärs
makaroner

blanda ägg och mjölk och häll över. toppa sedan med ströbröd och några klickar smör.

in i ugn.

Emmama sa...

Det låter ju däremot gott! Är det köttfärssås eller bara stekt köttfärs?

Anonym sa...

Jag brukar göra den med makaroner, mjölk, ägg, lite ost, massa kryddor o en påse frysta grönsaker...