måndag, januari 19, 2009

Hej då måndag!


Det blev en jättetrevlig fika med nya svenskbekantskapen här idag! Och jag köpte världens godaste macka! Jag var en dålig moder och köpte med mutor till barnet för att han skulle sitta på ett ställe mer än 4 sekunder. Det funkade. Alltid nåt. Nu tror dock Gustav att varje fika i stan kommer innebära sockerstinna juicer, leksaker och "vad vill du ha här inne, välj vad du vill, bara du är good boy sen när vi fikar, ok".

J's lilla rekordsöta bebis låg och var ljuvlig i sin vagn.
Gustav låg bland annat under hyllorna på H&M (där vi shoppade lite efter fikan). Också ljuvlig.

Och med detta i bagaget ska jag leda en föräldrautbildning på jobbet med start imorgon. Jag ska lära mina lärljungar allt jag vet om att muta och jaga ungar som inte lyder. Och jag vet MASSOR om det. Loads. Så håll tummarna för mig!


Nu ska jag läsa lite Skugge-bok och sen sova!

6 kommentarer:

Jenny Bergfur sa...

Det var en jättetrevlig fika och Gustav var otroligt söt. Han var jätte duktig tyckte jag. Är man tre år har man ju massa spring i benen som bara måste ut.

Lisse sa...

Hej Emma!
Detta är inget egentligt kommentar till din aktuella blogg men jag vet inte hur jag annars ska få tag i dig. Det är så att min dotter har en killkompis i Aberdeen och han fyller 16 år på torsdag. Han är för närvarande inte helt frisk, saknar jobb och påstår att han ska bli "utslängd" av sin familj på sin 16 års dag. Min dotter är alldeles förtvivlad, han har antytt att han inte längre vill leva och att han eventuellt kommer att överdosera den medecin som han har för tillfället. Vad gäller egentligen för 16 åringar i Skottland? Finns det inget skyddsnät? Jag är väldigt angelägen om att få komma i kontakt med dig för råd. Mvh

/Lisse

Anonym sa...

under hnyllorna på HM? hittade han nåt skoj där? :)

Marianne sa...

Hahaha, det går säkert bra, du har ju erfarenhet : ) Allvarligt talat, du har faktiskt en väldigt smart och klok och gullig son!

Annika sa...

JA, du har erfarenhet så det ska nog gå bra att leda den kursen!
Äsch, klart att man får muta lite ibland. Det är ingen fara.
Nyfiken; vad läser du för Skugge bok????
KUL att det blev ett lyckat möte två svenskor emellan!!
KRAM!!

Emmama sa...

Jenny: Tack, du är snäll! :) Jo, jag tyckte också han var jätteduktig och han fick så mycket beröm så! :) Kram!

Lisse: Maila gärna mig på rappapiraya@hotmail.com om du vill veta mer men kort kan jag säga att föräldrar ej är ansvariga för ett barn ekonomiskt efter att de fyller 16 OM de inte är i "full time education". Så ser det ut här och det är såklart vansinne att åldern är så låg. Det innebär dock att en 16-åring har rätt till ekonomiskt stöd till bostad och så vidare, om han nu skulle bli utslängd. Det finns också skyddade bostäder till ungdomar med behov av extra stöd (tex vid deprission, missbruk eller annan utsatthet). Det finns en jättebra socialtjänst som du kan nå dygnet runt! Jag vill inte skriva ut telefonnumret här men maila mig så får du det bums! Det finns mycket bra stöd att få, om detta uppmärksammas! Kämpa på och ge inte upp kontakten med pojken! Skulle han ej gå att nås tycker jag ni kan ringa polisen, svenska eller skotska. Lycka till! Kram!

Annika: Det var jättekul och kul att prata svenska också! :) Boken jag läser nu är "ett tal till min systers bröllop jag gillar den, en fin hyllning till alla oss mammor! Kram!