fredag, januari 16, 2009

Godaste fredagsmiddagen på länge!

Måste dela med mig av vår goda middag. Ja, dela med mig av maten är kanske fel uttryckt, och något exakt recept har jag inte, men jag kan beskriva lite grann av hur jag gjorde för det var otroligt gott och lika otroligt enkelt! Jag brynde nötköttsbitar i olja, chilipulver och paprikapulver och tillsatte lök när köttet började få färg och kryddorna släppt massa smak. När allt var hyffsat genomstekt hällde jag över en burk krossade tomater, två kycklingbuljongtärningar (vad sa jag Pernilla, kycklingbuljong passar i all mat) och vatten så det täckte köttet. Tillsatte också Mchuzi (köpt i Kenya så den får ni klara er utan om ni inte är där eller har karlar därifrån som köpt med sig det). Lät det sedan småkoka i 2 timmar (ett ord om att jag alltid gör långkok Frida och den där presenten jag köpt till dig idag stannar i Skottland, höhö) och smakade sen av med salt och vitpeppar. Serverade med ris och varm vitkålssallad (mycket simpelt och supergott -fräs lätt i olja tills det blir mjukt, tillsätt lite vatten och grönsaksbuljong och låt koka ihop på svag värme i kanske 20 minuter).

Vad har ni ätit?

2 kommentarer:

Anonym sa...

En köttgryta med massor av grönsaker och klyftpotatis har vi ätit idag. :)

Emmama sa...

Sussie: GOTT, ge mig lite for jag glomde ta med nat gott till jobbet idag.. :)