fredag, januari 16, 2009

Idoler och Sussies fråga!

American Idol 2009 har premiär här i Skottland idag. Jag känner lycka långt nerifrån tårna, jippi! Har en kvart på mig, kaffe ska fixas, pyjamas ska på, täcken ska till soffan och lite godis ska fram. Svenskt godis, Ahlgrens bilar och kexchoklad, hurra! Gustav har en kväll då han inte vill somna ännu och det värsta är att det är mitt fel som lät honom vila för sent idag. Men, vad gör det, vi kan väl mysa i soffan ihop och titta på auditionsarna!

Sussie, din intressanta kommentar om hur människor utifrån kan se på en familj tackar jag för! Vi pratar ofta om det på jobbet och jag tar ofta upp det som del i diskussionen om familjerna. Om jag hade kommit hem till dig kära läsare idag vid fyratiden på eftermiddagen för att göra en "observation", utan att du visste att jag skulle komma, skulle det känts bra? Hade det varit städat? Smutstvätt liggandes? Har du frukt hemma som barnen kan äta? Har du TV'n på (nu igen??) och vad är på? Är den filmen barntillåten? När bytte du blöja på barnet senast? Står det en kopp kaffe (eller nåt annat varmt) nånstans som barnen kan komma åt? Sover inte din lilla bebis lite för sent för att det ska vara bra eller är han inte väldigt tyst eller väldigt gnällig? Tänk på att det är jättefarligt för barnet om den får tag på den där pincetten som ligger på bordet. Kattlådorna är tömda eller? Oj, nu har barnet hittat diskmedlet, tänk på att ha det så barnet inte kan nå. Har du funderat på vad ni ska ha till middag idag, har du börjat förbereda? Jaha, ni glömde att ni hade tid hos barnmorskan idag, hur kom det sig? Hur ser vi till att du kommer ihåg det nästa gång?

Det är en OERHÖRD press på sig att ha människor som ska "hjälpa" eftersom man säkerligen lätt känner sig kvävd. Och den känslan måste vi försöka undvika att skapa hos de vi besöker. Och även om det jag skrev ovan inte är så en diskussion ser ut är det sådant vi tittar efter samtidigt som vi småpratar om vädret och om vad barnen hittat på sen sist. Det är för barnens bästa men det är inte enkelt och man känner sig som en bov när man ber om att få titta på hur fint barnet har fått det i sitt rum när man också är där för att kolla så det är bäddat och hyffsat städat.

NU ska jag släppa jobbprat och ge mig in i leken, American idol 2009!

5 kommentarer:

Anonym sa...

oj! Kan tänka mig att det inte är lätt alla gånger att ta beslut gällande familjerna. Själv känner jag igen mig på många av punkterna ovanför(för vad som kanske hade uppfattats som en dålig förälder).Jag är ju inte en mamma som städar överdrivet mycket, K tittat kanke lite FÖR mycket på tv ibland, när jag är helt sliten efer en vaken natt med A, ibland har jag lite FÖR lite tålamod när det gäller K och hans trots, vi äter inte ALLTID nyttig mat, man är kanske inte ALLTID konsekvent, fast man försöker(vilket man borde och vet är bäst för barnen) ,MEN jag är en förälder vilken som helst som ÄLSKAR mina barn och jag tror verkligen inte att det går någon nöd på dem(det visar sig så där om ca 18-20 år).Jag tror att jag är en ganska skaplig mamma men fel och brister precis som alla andra, även om det inte är många som vågar erkänna det utan vill upprätthålla en fasad istället. Tycker personligen att VI mammor ska stötta varandra istället för att bara trycka ner varandra och få varandra att känna oss ännu sämre än vad många kanske redan gör!Du är en öppen och fin människa Emma och jag är helt övertygad om att du fattar dem rätta besluten även om det är tufft ibland , och man kan ALDRIG vara riktikt säker men men.........kram från en mamma som INTE är perfekt , men bra ändå!

Anonym sa...

Intressant svar jag fick av dig också. :)

Klockan råkar vara 4-tiden just nu och hade du droppat in här helt oförberedd så hade du snubblat över 2 par skrinnskor i farstun då du kom in (gubbarna var och skrann på förmiddagen.) Lite längre in hade du snubblat över en blå Ikea-påse med ren tvätt som jag inte har fått in i skåpen. Kenneth hade stått o diskat efter lunchen o kaffet och jag hade gått omkring och sjungit för en trött William som inte ville få sömn. Oliver lekte med bilbanan. Tv´n stod på ja.. men ingen tittade. En påse clementiner hade du hittat på köksbordet. (Har inte hunnit få dem i en skål.) Städat är det inte för 5 röda... :P Jo rent, men golvet är täckt med leksaker. En liten julgran står kvar på högtalaren... ingen har hunnit få bort den. :)

Marianne sa...

Kattlådorna var det ja!

Mycket intressanta tanker runt det här med barnens bästa och att hjälpa/stjälpa. Jag orkar bara inte var klok just nu.

Kram!

Anonym sa...

Säger som Marianne, mycket intressant det här...men orkar bara instämma just nu och tänka en tanke om det där du skrev tidigare. Om allt vi bär med oss i bagaget själva och om att se rätt och yrkesvalet. Du vet vad jag menar eller hur?!

Ha det så bra!
Ewa

Emmama sa...

Satja: Nej, det är verkligen jättesvårt att fatta beslut om andra och det är svårt att som personalgrupp alltid vara överens. Vissa tar allvarligt på saker som jag inte tycker är hela världen och tvärtom. Men, många ska vara överens för tex en omhändertagande såklart. Din beskrivning av ditt mammaskap låter helt rätt tycker jag och nu känner jag ju dig och vet att du är himla bra dessutom! :) Man försöker vara så rolig och snäll och rättvis man kan men man behöver inte vara en livetarsåljuvligtochnuskajaggöraköttbullar-mamma varenda dag, barn behöver en normal mamma, med ups and downs. Perfekt är ett läskigt ord och det vet jag att du håller med om!
KRAM!!

Sussie: Låter som ett roligt och bra familjeliv tycker jag! :) Hoppas ni har en jätteskön helg!

KRAM!

Marianne: Du har varit klok så det räcker tidigare i veckan! :) Det kommer dessutom fler tillfällen att skriva om intressanta saker! :)

KRAM!

Ewa: Vet precis vad du menar! Om du bara visste! Vågar knappt ge exempel eftersom de ”bästa” kommer från detta jobbet.. Vissa har fokus på städning, andra på att ungarna har roligt.. Vissa tycker det är bra nog att EN förälder är nykter (så var det i deras familj och det funkade) och jag menar att båda ska vara nyktra (barn ska inte se föräldrar missbruka (dricka normalt är givetvis ok), även om det ”bara” är en av dom..
KRAM!