onsdag, januari 21, 2009

Hej onsdag!


Minsann blev jag bjuden till ett bröllop igår. Ja, det var ju inte igår men den muntliga inbjudan kom igår och bröllopet är i november. KUL hur som helst! Och bröllopet är jag inte bjuden till men själva festen. Här är upplägget nämligen som så att man bjuder in familjen och de närmaste till bröllopet + middagen och bjuder sedan resten till festen efteråt. Annorlunda mot hemma men jag gillar tanken att man ska kunna ha råd att bjuda alla man vill ska komma till sin stora dag utan att inte tvingas välja bort människor man skulle vilja ha där men kanske inte känner att man har råd att bjuda på middagen. På kvällen serveras lite plockmat och så är det en sjuhelsikes fest! Det är en jättetrevlig kollega som ska gifta sig så det blir roligt!

Nu ska jag springa till Tesco och handla lite saker till middagen, sen hämta barnet på dagis och så hem och göra spaghetti och köttfärssås.


Ljuva vardagskväll! Har jobbat två kvällar i rad så vad skönt ska bli att bara vara hemma, laga mat, se barnprogram och läsa finaste bloggarna!

8 kommentarer:

Annika sa...

KUL med bröllop. Alltid kul att få vara med som gäst!
Jamen det var annorlunda det där, men bra! Jag gillar det upplägget, faktiskt.
Hur är det med bridal showers o dyl hos er? finns det? Eller är det enbart en amris grej?
Njut av din kväll på hemmplan!!
Kram!!

Saltistjejen sa...

Vad kul att du blivit bjuden på bröllop!!!
Och ha nu en riktigt härlig skön käll hemma med familjen!
kram!

Petchie75 sa...

Kul med bröllop - det är alltid intressant att uppleva olika länders bröllopstraditioner. I Frankrike och Belgien är det tvärtom, man bjuder de man inte känner så väl på själva bröllopsceremonin + champagne och tilltugg efteråt, och sedan är det middag + fest senare för de närmsta. Eller, så har det iaf varit på de bröllopen jag varit på, jag kanske inte ska låta som värsta bröllopsexperten (dock har jag varit på lika många franska som svenska bröllop (3 vardera) och är bjuden på ett fjärde franskt i sommar) ;-)
Och mums med spaghetti och köttfärssås (spag bolo som fransmännen säger)
Kram!

Emmama sa...

Annika: Ja det blir kul! Hoppas inte mannen bytt om från sin kilt till festen! ;) Här gifter sig de flesta män i kilt ser du! Här heter möhippan "hen night", hön-kvällen och det är stoooort! :) Kram!

Saltistjejen: Ja det ska bli jättekul! Och kvällen hemma börjar bli lugn nu men jag hämtade tyvärr hem en argbigga istället för en gullegris från dagis.. ;) Kram!

Petra: Du ser, alla har sina olika sätt. Jag tycker dock det verkar märkligt att undanhålla de närmsta från själva ceremonin, för den känns som det stora FÖR MIG, men det har ju med min bakgrund att göra såklart! Här säger man "spag bol" så det var nästan samma.. :) Kram!

Petchie75 sa...

Ha ha, jag menade så klart att ALLA gästerna är bjudna på ceremonin (och i vissa fall även champagnen) men sedan får vissa gäster gå hem! Om man har kyrkligt bröllop måste man även vigas borgerligt och då är oftast bara den allra närmasta familjen med på den borgerliga ceremonin (som ibland inte ens är samma dag som vigseln i kyrkan). Jag ska vara vittne på det franska bröllopet i sommar så det ska bli jättespännande - i Frankrike och Spanien har man vittnen istället för brudtärnor och marskalker... egentligen väl samma sak men tärnorna är inte klädda i likadana klänningar etc. Det ska bli intressant att höra om dina skotska bröllopsupplevelser även om vi får vänta tills november...

Emmama sa...

Haha, jag tänkte väl att det var väl märkligt... :D Bra att du redde ut det för mig dock.. :D

Anonym sa...

Åhh bröllop!!
Ja vem vet det blir nog bröllop här med så småningom.
Kanske t sommaren hihi.
Kram A-L

Emmama sa...

A-L: Minsann, här rullar det på! :) Kram!