söndag, januari 25, 2009

Så stort!


Bästa bilderna från veckans medier (och från Kenya) är nog dessa och de kan fungera som en garanti för att detta inte bara handlar om amerikansk politik. Men har man inte fattat det innan så krävs nog mer än dessa bilder för att övertyga.
Jag har senaste veckan märkt att det finns många, enligt egen uppgift, "sköna radikala" människor där ute. Att vara emot amerikansk politik (speciellt efter bush-tiden) är i mina politiska rum inget konstigt. Och jag skräms över tanken på att USA är ett land där rika har råd med en trygghet (försäkringar, bra sjukvård, chans till utbildning) som inte är lika för alla. Men du är ju inte radikal utan radikalt korkad om du menar att den uppmärksamhet det amerikanska valet fått denna gång är för stort. Hade det varit ännu en vanlig snubbe som vann hade man kunnat diskutera uppmärksamheten det fått.
Men nu är det liksom inte vanlig snubbe som vann.
Det är en man som för inte så många år sen hade tvingats sitta på särskilt anvisade platser på bussen.

4 kommentarer:

✿Ewa sa...

Ja, det är så stort att jag blir tårögd (av glädje) varjegång jag hör honom tala, ser honom och ser alla människor världen över som gläds med honom.

Nää, det är ingen vanlig snubbe som vann...å så är han ju vänsterhänt också baara sådär inom parentes ;) *Lerstortochstolt!)

Anonym sa...

Han förtjänar all uppmärksamhet han kan få! För första gången tyckte jag att det var intressant att följa med allt då han svor presidenteden etc.

Du undrade om debatten här i Finland och jag ska lite generat säga att jag inte är så up to date med den... :P (Läser rätt mkt svenska tidningar på nätet, Aftonbladet tex)
Men tonern verkar vara den att detta verkligen är något stort som behöver uppmärksammas och man tror att han kommer att leda landet ut ur denna svacka. Man tror på honom och verkar vara lättade över att Texasgalningen är borta.

Marianne sa...

En milstolpe i mänsklighetens historia.

Anonym sa...

Ja absolut. Jag blir politiskt intresserad var 4e år men för första gåpngen satt jag uppe och tittade på en amerikanska valet halva natten..sen får man hoppas att det amerikanska folket inte har enorma krav på hoonm. hörde att någon hade gett honom kritik för att han inte fixat allt på envecka. hrmm