tisdag, januari 06, 2009

Ljus, boktips och trasig tand

Ett av de där nedrans päronen innehöll en kärna som just kostade mig en liten, liten bit av min tand. Stor bit nog att göra att tungan fastnar där. Men skålen från Kenya är ju fin. Det räknas väl också?

Har tänt massor av mina ljuslyktor och vill läsa ut min bok som jag påbörjade igår - riktigt bra så här långt! Tips inte minst till Susanna som har samma favoritbok som jag. Boken är skriven av fantastiska Pernilla Glaser som också skrivit min favoritbok Robson (som inte verkar finnas att köpa någonstans). Så här skriver bokus om "Mitt rätta jag":
"Efter en hård dag på det som knappt kan kallas ett jobb längre återvänder Nicke till sitt hus i det idylliska radhusområdet och snubblar rakt in i resterna av en massaker. Det tar honom inte lång stund att lista ut att det är hans kära hustru som vräkt ut hans mest älskade och ömtåliga samling av Dinky Toys-bilar och action-gubbar på uppfarten.Lika fort förstår han hur hon upptäckt ytterligare en av hans otroheter och den här gången verkar mer än hans leksakssamling sönderslagen bortom räddning.I ett slag välter Nickes tillvaro över ända och han kastas ut i ett kaos som bara blir värre för varje timme. Drömmen om att vara en glidare på topp förvandlas snart till en mardröm på botten. Först när Nicke lyckas utlösa en katastrof värre än alla andra blir en vändpunkt möjlig.Mitt rätta jag är en bitsk och rolig bok om en ung man som med blindgångaraktig säkerhet lyckas göra allting fel. En underhållande moralitet i hög hastighet för en skedmatad sjuttiotalsgeneration. "


God natt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

åhh, vad mysigt det ser ut!!!!!!även min kenyan till man har lärt sig att uppskatta ljus, då han är uppväxt med att man bara tänder ljus när strömmen har gått ha ha ah...hur är det med mannen din?Är han av samma åsikt?K familj blev helt överlyckliga när jag kom med VÄRMELJUS till Kenya, då dessa ljus är väldigt ovanliga där.

Susanna sa...

Synd på tanden, men håller med om att skålen är fin! :) Tack för boktipset, ska genast se till att få tag den... Jag undrar förresten om det finns någon nätbokhandel som levererar paketen direkt till Kenya utan att man måste gå igenom sina kära föräldrar som mellanhand...

Kram & god fortsättning önskar Susanna
Ps. Om det var du Satja, här ovan, som frågade mig var jag gör min pedikyr & manikyr (hittade inte din mailadress!). Stället heter Clarins och ligger på Kilimani Ring Rd mellan Yaya och Prestige Plaza. Det är ett mysigt ställe som jag verkligen gillar. De är duktiga, men nagellacket sitter inte på sådär vansinnigt länge.

Annika sa...

Pernilla Glaser boken skulle jag verkligen vilja läsa!
Det ser ut att vara övermåttan mysigt hemma hos dig med alla tända ljus.
Att bita av en tand är mindre mysigt...I know...

Anonym sa...

Ser mycket snyggt ut med alla ljus,DET gillar jag...

Emmama sa...

Satja: Mwaniki kommer nog aldrig fullt inse tjusningen med ljus om han inte behöver dem för värmen.. Haha.. :) Bra jobbat med din! Vi hade också med värmeljus till Kenya, jätteupskattat, de hade aldrig sett det förrut! Kram!

Susanna: Inte vad jag vet tyvärr.. Möjligen om du kontaktar Bokus och gör nån betalning i förskott så kanske de går med på det? Värt ett försök i alla fall! :) Kram!

Annika: Älskar att ha massor med ljus, varje kväll! Hoppas du får tag på boken, läsvärd! Kram!

Pernilla: Jag är ljusoman! Kram!