söndag, januari 04, 2009

Klart!


Voila, Marianne, här är mina snoddas! Snoddas, kärleksmums, moccarutor eller varför inte Ingas bruna kaka som pappa kallar dom!
Det är så underbart att tänka på hur min pappa Ingemar och tvillingsyrran Ingmarie (ska det vara lagligt med såna namnval på tvillingar, ska det det??) och brorsan Tommy som barn gick till en tant Inga och där fick en god kaka som de kallade Ingas bruna kaka (om det nu var så namnet kom till, vilket jag vill tro för historien är så söt).
Imorgon ska jag glädja mina kollegor med såna här göttiskakor när vi nu alla kommer tillbaka efterjulledighet. Efter bantarmaten man jämt får över jul behövs lite göttis nu efteråt.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Snoddas är det definitivt inte, det är ju ett bröd. Vitt flätat med vallmofrön. Kärleksmums är det i mina ögon, men det är väl som med allting annat, "kärt barn har många namn".

Emmama sa...

Snoddas kallas dom i 7 sorters kakor men självklart har både den boken och jag heeelt fel.. ;)

Anonym sa...

Det har ni, helt klart, man ska inte tro på allt bara för att det står skrivet ;)

Anonym sa...

Det har ni, helt klart, man ska inte tro på allt bara för att det står skrivet ;)

Petchie75 sa...

Ha ha, samma diskussion hade vi på Annes blogg tror jag i början av 2008 - jag hittade inte receptet i 7 sorters kakor för hon kallade dem för något annat än Snoddas... Och sedan sa min syster att de hette Kärleksmums! Jag föredrar att kalla dem för Mockarutor, så det så ;-)
Ser jättegott ut iaf, och blir sugen på att baka dem igen - de är alltid mycket poppis, oavsett namn!

Anonym sa...

Vi har också kallat dem snoddas, sedan jag var liten, men för mig spelar det ingen roll. Goda ser dem ut och goda är dem!kram

Anonym sa...

Min mamma brukar baka såna kakor o vi kallar dom för mockarutor iaf...o goda e dom oxå..hihi
Hoppas att ni har det bra nu?
Det har jag iaf, men ska åka hem idag snyft!!
Kram A-L

Anonym sa...

lite dålig fantasi kanske på namnen kanske :)

Anonym sa...

Emma du har fel, moccarutor är det.Inget annat! Punkt slut end of discussion!!! Släng din bok de vet ju ens ej vad kakorna heter!

KARLAVAGNEN sa...

Goda är dem. Nu blev jag lite inspirerad... Hmmm, inte käkat sådana på tjugo år tror jag.

Anonym sa...

vad är det med alla,snoddas, eller INGAS BRUNA KAKA!punkt!!!!
vad är problemet?

Emmama sa...

Carolina: Haha! :D Kram!

Petra H: Ja de ar sa goda, helt klart en favvis! Skulle ju ha med till jobbet idag men glomde de hemma.. men min snalla karl kommer med dom snart! Gott! :) Kram!

Satja: Antligen en som VET vad de heter! ;) Kram!

A-L: Goda nog att passa pa en forlovningsfest.. :) Kram och grattis!

Pim: Inte sa lite heller..  Kram!

Pernilla: Piss off! Och kram!

Karlavagnen: Satt fart med bakandet nu kvinna! Det var SA gott! Kram!

Frida: Precis! :) Kallar du dom Ingas bruna kaka? Gor Mimmi? Kram!

Marianne sa...

Hahahaha, efter den här diskussionen vet ju inte jag! Men jag tänker kalla dem Ingas bruna kaka för det tycker jag var det finaste namnet eftersom det finns en historia med det! : D

Det är såna där med chokladkräm i va? Och kokos ovanpå? Mums, det börjar dra ihop sig till att baka även här i öknen!

Kram!

Emmama sa...

Marianne: Haha! ;) Ja visst ar det namnet gulligt! Inte chokladkram i men val chokladglasyr uppepa och sa kokos ja! Supergott! Gor annars en djungelkaka! :) Kram!