onsdag, januari 21, 2009

Obama, Obama!

Vilken dag det var igår! Jag satt på jobbet och grät och i Bigbrotherhuset på brittisk TV störtgrät Coolio. Vilket tal, vilken stämning och vilka underbara, nervösa och exalterade små felsägningar vi bjöds på! Historiska stunder!

Jag minns var jag var, minns mitt sällskap och alla känslor av stolthet över att JA, det skedde! Och jag fick vara med om allt detta!

Jag har älskat att läsa alla blogginlägg hos vänner och bloggkompisar idag! Vi är så många som glädjs!




Historiska blir ju också alla dumskallar som inte kan sätta sina känslor för USA och amerikansk politik åt sidan när en svart man för första gången blir president. När en svart man får ett uppdrag som aldrig någonsin förrut varit möjligt för honom. Ni är i mina ögon både ynkliga och oerhört respektlösa mot alla de män och kvinnor som varje dag kämpar i motvind för att de inte är eller ser ut som den starka majoriteten eller som den typiska maktinnehavaren. Det handlar inte om era känslor, utan om deras. Tough luck. Det handlar också om solidaritet och rättvisa! Och ni spottar alla dessa människor i ansiktet.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara instämma gällande Obama, vilket historiskt ögonblick!
Ville även säga TUSEN TACK för presenterna. Kevin blev glad för spelet, då han älskar att spela spel. åh vilka gulliga skor du köpt till Anthony. Dem finns väl bara i små storlekar eller? Jag blev jätteglad för mina presenter med, det är ju inte varje dag man som mamma får presenter, det va verkligen jättesnällt av er.Ha en bra dag för det ska vi ha!!!!!!!!! kram

Anonym sa...

Jag tycker att det är oerhört bra att det blev Obama som fick axla presidentposten.
Han verkar vara en bra MÄNNISKA, oavsett hudfärg. Såklart är det även ett enormt steg för alla svarta och jag glädjs med dem över detta!

Emmama sa...

Satja: Varsågoda! Vi ringer och grattar under dagen, så ha skypen på! Kram!

Sussie: En inspirerande människa verkligen! Och bara att han kan uppskattas för det är fantastiskt! För inte så många år hade han fått sitta på en särskilt avsedd plats på bussen och ingen jäkel hade brytt sig om vilken fin människa han var. Det är lätt att glömma det och prata om hans självklara mänskliga värde idag.. Också lätt att förlöjliga debatten om hans hudfärg (inte för att du gjort det) och mena att man ska se honom som människa och låta som om det alltig varit så men det har det inte, det är något stort vi äntligen fått vara med om! Kram!

Marianne sa...

Ja, ett historiskt ögonblick om något. Fast jag tror inte att svenskar som pratar om att bortse från hudfärgen och det enormt betydelsefulla i att en svart man blir president i US riktigt menar så illa. Jag tror det är svensk naivitet (och då positivt menad naivitet som i oskuldsfullhet) som gör det. Har lite luddiga tankar om det, kan inte riktigt formulera mig. Måste tänka mer på det.

En sak är bra i det resonemanget i alla fall: Det är ju det som är målet, att det inte ska spela någon roll hur man ser ut. På riktigt inte spela någon roll hur man ser ut eller vilken färg man har på hyn.

Kram!

Annika sa...

Så bra du skrivit här....
Jag fick ett mail från en gammal bekant i sverige som "skämtsamt" skrev.."Jaha, nu har ni fått en chimpans till president".
Hur faan kan man skriva så??? Även om det var "ett skämt".
USCH!
Jag håller med dig. ALLA som inte förstår innebörden och storheten i DETTA fattar inte mkt.
You said it ALL!!
KRAM!

Saltistjejen sa...

Å vad jag håller med dig!
Att inte kunna inse storheten i detta rent historiskt utan att tjafsa om "för eller emot USA" känns så förbaskat bekt och fjantigt måste jag säga!!!! Usch!!!!
Men men sådana personer finns och kommer tyärr alltid att finnas....
Kram!

It´s all about me sa...

Hurra för Obama!

Sen är jag nog den enda som inte tycker att han är SVART, men det kanske är en miss? Är han inte typ..av arabisk härkomst? han ser så otroligt nordafrikansk ut. Detta spelar ju mindre roll, men ändå, jag tycker det är underbart med ny president!

Anonym sa...

Just det... är han inte mulatt? Var inte hans mamma vit?
Men jo, jag tror Marianne var inne på ett bra spår här... vi inser nog inte HÄR hur otroligt mkt det betyder i USA att de har fått en svart president.
Jag kan inte komma ifrån att han ser så otroligt ung ut... :) Riktigt stilig.

Emmama sa...

Marianne: Tror som du men kan ändå bli irriterad över att svenskar som skulle kunna vara så upplysta ofta har noll koll på hur andra lever och vilka svårigheter vissa människor har. Naiviteten börjar gå mig liiite på nerverna faktiskt... :) Kram!

Annika: Jag blir helt förtvivlad av ditt mail.. Undrar vad man ska svara... vad svarar man?? Kram!

Saltistjejen: Jodu, dom finns och dom hörs.. Dom visar bara sitt oförstånd när dom ballar sig och ska vara radikala. Jag är radikal men jag fattar åtminstone när andras förtryck ska stå över mina politiska värderingar. Zzz.. Kram!

Annaluna: Känns som det spelar ganska liten roll ja. Mwaniki är inte heller svart men kallas ju det ändå och det kan man ju tycka vad man vill om. Men hurra för Obama! Kram!

Emmama sa...

Sussie: Missade dig innan, vi skrev samtidigt! :) Jag tycker dock vi borde veta, vi borde kunna förstå det stora, bara vi höjer blicken lite! Och viiit, är mamman viiit verkligen..? ;) Som sagt, nåt har hänt som tidigare varit OMJÖJLIGT, det är en stor underbar glädje!!
Kram!

Anonym sa...

Jag vet faktiskt inte om hon är vit? (Ljushyad.. vad är korrekt att säga egentligen?) Är hon inte det? Har ärligt talat inte ens sett en bild på henne, det var min karl som berättade det.. han hade läst nåt om Obamas liv.
Eller pratar du nu om viiit som kopieringspapper och svart som novembernatten? ;) Jag vill på inget vis göra några som helst rasskillnader och kategorisera in folk i olika fack.

Jovisst känner vi väl till läget i USA, genom tidningar, böcker o filmer, men det är nog en sak att läsa om det och en annan sak att leva med det. Så på så vis menade jag att vi nog inte riktigt kan förstå hur illa det har varit. (och kanske är på vissa håll fortfarande.)

Emmama sa...

Sussie: Jag gjorde mest en hänvisning till diskussionen ovan.. :) För det finns väl varken människor som är kritvita eller just svarta men begreppen finns och folk vet vad man menar med det (oftast.. ;) ) Menade INTE att du kategoriserar in människor, ledsen om det uppfattades så!! Jag tror också det kan vara svårt att riktigt förstå detta utan egen erfarenhet men kan ändå bli trött på många svenskars attityder ibland (läs tex om mailet Annika ovan fått), det är som de lever i en värld helt skild från min, fattar inte hur deras värld kan vara så liten. Vet inte alls hur debatten varit i Finland, vore intressant att veta! Kram!

Annika sa...

Nej, jag har inte svarat. Vet inte vad jag ska säga...Finns inget att säga...
mer än kanske "IDIOT". Det är alls ingen nära vän, så jag skiter nog i att svara överhuvudtaget.

Emmama sa...

Annika: Tystnad är det bästa svaret ibland faktiskt.. Men din tystnad leder väl dessvärre inte till nån eftertanke eftersom personen från början verkar liiite oeftertänksam.. Iiiih vad arg man blir! Det sitter SÅ djupt i många människor. Kram!