fredag, januari 16, 2009

Utdrag från min lilla debatt

Debatten om "Gömda" pågår också i bloggen!

Lite exempel:

Min pappa skriver: På försättsbladet till boken står det så här, "Detta är en sann historia, en dokumentär roman. Den handlar om en av de vanligaste och smartaste tjejer jag träffat". Jag tycker att Liza Marklund skall skänka pengarna som hon tjänat på denna bok till någon organisation som jobbar mot främlingsfientlighet.

Rasande Rose skriver:
Ja och dessutom så har "Anders från Norrland" suttit i fängelse i 1 år för grov misshandel sen han försökte köra över "Mannen med dom svarta ögonen" 2 gånger.Efter det att " Anders från Norrland" kom ut ur fängelset så va det HAN som va den hotade och DÄRFÖR familjen flydde.Inte "Mia". Men mordförsöket nämndes aldrig.Jag kan räkna upp hur mycket som helst som jag är förbannad på
men jag orkar inte reta upp mig nu innan Debatt ikväll:)

Jag själv skriver ett svar till frågan om sanningsvärdet i boken och om folk varit mindre arga om det stått "baserat på en sann historia" på boken:
Om jag skulle skriva en SANN HISTORIA om hur det var att uppleva tsunamin i Thailand skulle det sälja böcker som bara den. Människor skulle köpa den boken för att de känner sympati med mig och vill veta hur det var. Är det respektfullt och lämpligt av mig att göra det, när jag inte var där? Är det rätt? För mig är svaret enkelt. Nej, det vore fel. Hade folk blivit arga om jag skrev en sån bok och kallade den sann? DET HOPPAS JAG VERKLIGEN, vad har vi annars för moral? Kallar man en bok en sann historia ska boken vara sann. Min stora poäng i debatten är dock en annan.
Liza Marklund lever lyxliv i Spaninen eftersom hon var lurig nog att skriva en bok och kalla den sann men ändra just det som behövde ändras på för att spela på fördomar som gjorde att alla människor skulle läsa (köpa) den där boken.
Boken är som boken är och hade varit lika bra/dålig med texten "baserad på en sann historia" på sig. Tycker inte den frågeställningen problematiserar de viktigaste sakerna i debatten, men vi ser tydligen lite olika på vad som hänt. Jag vet att debatten handlat mycket om vad som varit sant och inte men det viktigaste är för mig det jag nämnt + hur barnen och pappan behandlats utifrån en sanning som kanske inte var helt sann.


Jag älskar ert engagemang! Nu har jag 20 minuter på mig att fixa mig själv, hus och barn innan vi ska cykla bort till kyrkans musikochlek som börjar klockan 10. Skynda skynda. Först ska jag bara skriva en bok om när jag överlevde en flygplanskrasch orsakad av muslimska fundamentaliseter, men det går fort, såna böcker behöver inte vara bra, bara dom är "sanna". Kommer bli superrik och kan flytta till Bahamas, yes!

7 kommentarer:

It´s all about me sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
It´s all about me sa...

Jag håller med om att det kanske borde ha stått "BASERAD på en sann historia" för isåfall hade det varit helt ok att skriva lite hur som helst. Men ändå - hur kan en bok om relationer någonsin vara "sann"? Vem säger vilka fakta som man MÅSTE ha med? Jag fattar fortfarande inte the big fuzz. Liza Marklund är väl inte känd för att vara nån bra författare oavsett liksom, så hon kanske var tvungen att skriva så för att få boken såld;)

Emmama sa...

Annaluna: Jag förstår absolut vad du menar med, och håller med om, att tankar om en relation aldrig kan vara objektiva men jag tycker inte det har nånting med detta att göra. Det är väl inte det som någon i denna debatten pratar om? Åtminstone har jag inte läst det nånstans. Viktiga saker är här medvetet ändrade, det är ju faktiskt en helt annan sak och det är det som är grejen. Jag tycker det är en superbig fuzz!

It´s all about me sa...

Jo, det tog upp det i debatten om GÖMDA på nyhetsmorgon imorse faktiskt; att ingen relation är objektiv. Vissa anser som du, andra lite mer att whatever; antingen så "gillar" man boken eller inte, och oavsett så är den här typen av misshandel något som händer DAGLIGEN, vilket också togs upp på nyhetsmorgon från idag. (och mitt eget tillägg är att om hon inte skrivit "sann historia" kanske den inte hade fått så mkt publicitet, och problemet inte uppmärksammats lika mkt?) Jag vill inte försvara unyttjandet av "sann historia"; men ändå. Den är säkert rätt sann för ganska många som lever under livshot.

Emmama sa...

Annaluna: Säkert är historien inte orimlig och kvinnovåld ska såklart uppmärksammas! I övrigt hänvisar jag till allt annat jag skrivit! Tack för dina inlägg i debatten!

Marianne sa...

Ja, du vet redan att jag håller med dig.

Ska inte ni flytta till Bananas när du blir rik på den där boken?

Emmama sa...

Marianne: Ja och debatten ar viktig! Jojo, en flytt till BANANAS blir det ju givetvis, vad tanker jag med, mohahahaha! :D