torsdag, januari 22, 2009

Hur fel det kan bli...

Min senior (min närmsta chef) på jobbet kom till mitt skrivbord igår på jobbet och hade en lite besvärad uppsyn. Vad har nu hänt, tänkte jag.. Det är nämligen inte ovanligt att våra klienter sätter oss i lite klister genom att säga att vi tex lovat höja deras metadondoser eller att vi sagt att en femåring kan vara ensam hemma över natten. Men nej, det var nåt annat.

- Stämmer verkligen detta, säger hon, och pekar på min rapport från en leksession med en familj där jag skrivit att mamman "was playing with her self in one corner of the room".

-Javisst, säger jag, men det kan vi träna på så det är ingen stor grej. Hon kommer snart känna sig trygg med lekandet och leka mer med barnen.

- Ååååh, du menar att hon lekte "by herself, right".

- Ja? Jaaahaaa. Och herregud! Ja hon lekte BY herself, inte WITH herself.

Dessa språkförbistringar. Där kunde jag satt den stackars mamman i klistret!

16 kommentarer:

Marianne sa...

Hahahahaha! Tur det blev rätt till slut!

Anonym sa...

oj vilken tur att din chef kom och berättade. Tur att det blev rätt.På tal om att leka med barnen, så borde många i Kenya uppmuntras till detta. Själv är jag glad över att Kevin gillar att leka med lego/duplo vilket jag tycker är en bra leksak(jag är ganska kräsen när det gäller leksaker)tycker at barn har helt för mycket och en massa saker som bara går i sönder. Jag tror på mindre och mer kvalite. Tror att det har att göra med att jag har jobbat på fsk innan oh sett vilket som håller i längden. Personligen gillar jag träleksaker.kram

Anonym sa...

Skrattar!!! Tänk så knasigt det kan bli ibland! :D

Wee Mary sa...

Ah, en klassiker om hu fel det kan bli! Hur kul som helst men vilken tuur att hon kollade med dig först och inte gick vidare med det..

Stor kram från ett grått Göteborg!
/Marie

Annika sa...

Men VISST!!! EN klassiker!! SOM när jag gick till frisören här när jag var ny i USA och bad om ett Blow job, när jag menade att jag ville ha håret blåst.
GLÖMMER det aldrig.
:-)
Absolut, sådana där fel poppar upp lite nu och då, hihi!!
KRAM!!

anna of sweden sa...

Uj, uj, uj ...! :D
Härligt att höra att vi alla utlands-
svenskar gör sådana språkmissar.

Petchie75 sa...

Ha ha, vad skönt för alla att det bara var ett litet prepositionsfel för annars hade det ju varit ganska förfärligt!!

It´s all about me sa...

BLOW JOB, HAHAHAHA!!!!

Jag reagerade direkt när jag läste "with herself" Och tänkte, VA?! Satt ungen verkligen och gjorde DET DÄR i ett hörn i rummet?! Ok lära känna sin egen kropp, men det där kanske var lite väl..;)

Anonym sa...

Haha.... den var bra! :-D /(Du fick mig att skratta efter att ha kämpat med Williams natning o jag inte alls var särskilt munter..)

Emmama sa...

Marianne: Hahaa, ja verkligen! :) Min dumma svengelska blev heeeelt fel. Kram!

Satja: Det är ganska ovanligt med vuxna som leker med barn i en bra utsträckning världen över, tror jag. Och jag ääälskar Duplo/Lego jag med! :) Kram!

Kaffeberoende: Haha! :) Kram!

Fransyskan: :) Kram!

Marie: Verkligen en klassiker! Hoppas på sol till er imorgon! :) Kram!

Annika: HAHA, vad roligt! :D Hur snackar man sig ur det.. ;) Hoppas det var en kvinnlig frisör åtminstone.. :) Kram!

Anna: Jodu.. ;) Kram!

Petra H: Ja tänk om det vore sant. Just en schysst morsa.. :) Kram!

Annaluna: Ja och dessutom var det ju mamman.. :) Kram!

Sussie: Åååh vad bra att du blev uppiggad! :) Kram!

Anonym sa...

HAHAHA det var kul att få skratta lite...

Emmama sa...

Pernilla: Det bjuder jag så gärna på.. ;) Kram!

Bara Lisa sa...

Du är duktig och kompetent som inte dör av sånt, Emma :)

Emmama sa...

Lisa: Va? :)

Bara Lisa sa...

Jättepinsamt att de trodde det ju, och att du hade bara suttit och antecknat det isf. Haha, att du kan bjuda påt menar jag.

Emmama sa...

Okej, då fattar jag! :) Ja sånt bjuder jag hemskt gärna på! :) Kram!