onsdag, januari 21, 2009

Till L som skickade en fråga!

Hej L! Hjälper gärna till med lite info eftersom du skrev en kommentar och behövde lite hjälp! Maila gärna mig på rappapiraya@hotmail.com om du vill veta mer men kort kan jag säga att föräldrar ej är ansvariga för ett barn ekonomiskt (eller på annat vis, vid 16 blir du "vuxen") efter att de fyller 16 OM de inte är i "full time education". Så ser det ut här i Skottland och det är såklart vansinne att åldern är så låg. Det innebär dock att en 16-åring har rätt till ekonomiskt stöd till bostad och så vidare, om han nu skulle bli utslängd hemifrån på sin 16-årsdag. Det finns också skyddade bostäder till ungdomar med behov av extra stöd (tex vid deprission, missbruk eller annan utsatthet). Det finns en jättebra socialtjänst som du kan nå dygnet runt, kallad Out Of Hours Social Work. Jag vill inte skriva ut telefonnumret här men maila mig så får du det bums! Det finns mycket bra stöd att få, om detta uppmärksammas! Kämpa på och ge inte upp kontakten med pojken! Skulle han ej gå att nås tycker jag ni kan ringa polisen, svenska eller skotska. Lycka till!



Kram!

3 kommentarer:

Anonym sa...

16år!!!bah!
Min son har fyllde 18 för en mån sen o jag tycker knappt dom e mogna då....men man e ju iaf myndig vid 18 här i sverige.
Nej jag tycker att 16år då e man inte torr bakom öronen.
kram A-L

Emmama sa...

Håller med.. Men när man är 16 här kan an gifta sig, men inte dricka champagne på sin bröllopsdag för det är man för ung för enligt lagen.. :D

Marianne sa...

Så bra att du kan guida i det här! Det måste kännas hopplöst när man sitter långt ifrån och ser sådana saker hända. Hoppas pojken får det bra i framtiden.