tisdag, oktober 30, 2007

Rika barn blir sjuka bäst

Tydligen finns snart en ny typ av sjukförsäkringssystem som ska ge snabb vård till barn med rika föräldrar. Linda Skugge deklarerade stolt i sin blogg (fantastiskt att hon för en gångs skulle skrev nåt eget dock och inte klistrade in ett mail hon fått, alltid nåt) att hon kommer bli den första att teckna en sådan försäkring till sina små gullegrisar.

Jag mår så jäkla illa och tycker det är sån skam med sånt här lyxlir när vi väl 2007 borde kunna vara överens om att en gemensam sektor med BRA OCH FRAMFÖR ALLT LIKA BRA vård till alla är det självklara? Varför ska pengar kunna köpa vård när behovet av vård borde styra??

Jag är inte per automatik emot all privat vård! Efter många års jobbande inom offentlig LSS-vård vet jag hur uselt den fungerar och jag vet vilka äggskallar som jobbar där.. Det gör mig öppen för tanken att starta egna boenden (helt givetvis med kommun och landstinget i ryggen) men det handlar inte om att tjäna cash på att andra människor behöver mig och mina anställdas tjänster. Dessutom skall vårdinrättningar vara tillgängliga ALLA och alla måste jobba för att alla vårdalternativ som finns är lika bra och rättvist utformade. Det kommer vara min främsta uppgift när jag jobbar, uppmana till utbildad och INTRESSERAD personal, hos mig och överallt annars!

1 kommentar:

Jag är: sa...

Den kommunala vården har 2 ggr varit nära att döda min son, därför går vi numera privat med honom. (Döda är inte en underdrift, de skickade hem honom då han behövde sjukhusvård.) Så jag är GLAD över att det finns privat vård som ett alternativ.