torsdag, april 12, 2007

Haft en jättebra dag i Blekinge och fick så otroligt mycket fint! Passar alltid på att fråga om "gamla tider" när jag träffar morfar för han minns så oerhört mycket och alltid spännande detaljer så jag uppskattar verkligen bilåkning med honom! Samma med farfar måste faktiskt tilläggas (så att inte Stina börjar morra om att jag glömmer det). Han berättade om flyktingarna som kom till Diö (där han är född och uppväxt och där min mamma också bodde innan hon flyttade till the big city Älmhult ) efter andra världskriget. Skelett från koncentrationslägrena. Ensamma kvinnor, många av dem unga. Han berättade att man välkomnade dom och led med dem och deras berättelser. Eller det man utgick från att de varit med dom, de klarade sällan av att prata om alla hemskheter. Då tyckte man inte de var i vägen, att de stal "våra" jobb eller att man istället skulle hjälpa dom på plats och inte låta de komma hit eller till andra länder. Vad hände med medmänskligheten sedan? På tal om detta var sverigedemokraterna inbjudna till en debatt på TV8. Har inte kanalen här och såg det således inte, vill gärna veta vad som sades och hur det var.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra att passa på att fråga. Min morfar var med om både första och andra världskriget, men jag frågade inte så mycket, tyvärr. Verkligen sjukt hur ickemedmänskliga folk är nu. På Gotland, där halva min släkt kommer ifrån, var det många som tog emot finska barn under kriget och jag har också hört berättelser om att man TOG HAND OM sina flyktingar. Vilken skit det är nu.