tisdag, april 10, 2007

Tårta?

Läste ett gripande debattinlägg nu, nyss hemkommen från mormor och morfar där vi firat min födelsedag lite i förskott..

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,1042071,00.html

Minns min egen kontakt med migrationsverket och hur mycket ångest det verkligen kunde ge. Nu var vårt ärende inte så komplicerat och jag fick muntligt förklarat för mig att vi inte skulle stöta på några svårigheter men man vill inte ha ett muntligt halvlöfte utan ett skriftligt hellöfte. Nu fick vi dock det, allt väl. Dock vet jag många människor som råkat ut för handläggare som de kännt sig mycket dåligt behandlade av. Nu har jag inte varit där och sett felbehandlingen och självklart hjälper det inte att man är i ett utsatt läge och kanske är extra känslig men trots detta förekommer mycket skumraskaffärer på den myndigheten. Inte minst att de firar utvisningar av sjuka barn med tårta och skumpa. Såna smutsiga människor det finns och såna smutsiga undersåtar de där cheferna har, var det EN av alla de på tårtkalaset som gick till media? Migrationsverket fattar för många människor de största besluten i dessa människors liv och ibland görs saker så ofantligt komplicerade och man splittrar familjer i lägen där det måste måste måste finnas ett bättre sätt att lösa situationen på.

Mitt eget tårtkalas idag var bra, vi skrattade inte åt utvisningar utan pratade om vettiga saker och om människor vi känner, alltid intressant. Morfar bjöd med mig till stugan på torsdag, stugan ska säljas och jag får plocka på mig vad jag vill ha där - finns underbara saker och fina minnen där så det blir en spännande och såklart sorglig dag..

Imorgon kommer faster på ytterligare ett förskottskalas på mig, jag tror jag valde en dålig dag för mitt riktiga kalas på lördag, dan före dan! :D Ett gäng tappra själar blir vi dock och det är helt okej att fylla år en vecka istället för en dag! Nu blir det snart sängläge för jag är trött som en gnu.

KRAM.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad ska man säga, Sverige är fantastiskt..? :-S :-(

Anonym sa...

Grattis i förskott. :)
Verkligen hemskt att det går till på det där viset.. :P Det är riktigt ruttet..