fredag, juli 03, 2009

Sagoböcker från Kenya


Mwaniki vill såklart att Gustav ska läsa samma sagor som Mwaniki fick berättade för sig när var liten så vi bad faster Faith att skicka lite sagoböcker till oss. Igår kom ett STOOOORT lass fantastiska små sagoböcker från Kenya och vi läser och läser och läser. Jag får dock inte läsa de på swahili för Gustav säger att jag pratar fel när jag läser på swahili. Jag får bara läsa böcker på svenska och engelska, sagorna på swahili ska läsas av pappa.
Otroliga små berättelser är det, ofta med mycket djur, natur och mystik! Och denna delen av Gustavs kulturarv känns det såklart viktigt att ge honom.

6 kommentarer:

Angelica sa...

Ville bara titta in och se hur du har det och hoppas att du har en härlig fredag! Vad härliga bilder du lagt in på din guldgosse - han är ju ljuvlig!

Många varma kramar

Angelica

Taina sa...

Kanon! Vad roligt att få ta del av det kulturarvet. Pratar du swahili? Om inte, DÅ förstår jag att Gustav inte vill att du ska läsa...hihi
Kram

Marianne sa...

Jaaaa, så klart att han ska höra samma sagor som pappa, inte bara om Pippi och Emil och de! Är det många bananodlarsagor? : D

Kram!

Emmama sa...

Angelica: Tack vad snall du ar! :) Bara bra hos oss, hoppas Mallorcalivet ar minst lika harligt! :) Kram pa dig!

Taina: Jag kan vanliga fraser men ar langt ifran flytande! Jag tycker jag har hyffsat uttal for att klara att lasa en barnsaga men unga herr GG tycker uppenbarligen annorlunda! :D Kram!

Marianne: Precis, kanns viktigt! :) Haha, handlar inte sa mycket om bananer men mycket om hyenor och sant. Och hyenor kan ju Mwaniki aaaaaaaaa(zzz)aaallt om. Kram!

Anna, Fair and True sa...

Vad kul att ni har böcker på alla språk! Det är verkligen viktigt att underhålla språken och ge Gustav del av alla två (eller tre med Skottland) kulturarv. Förstår nog att det inte riktigt blir rätt på swahili :) Eller har du lärt dig lite?

Emmama sa...

Anna: Ja det kanns kul och viktigt! Sa roligt att lasa dom! Joda, jag kan litegrann och klarar att forsta barnsagor men ar inte flytande annu. Vill GARNA lara mig mer saklart, ett vackert sprak verkligen! Kram!