lördag, november 14, 2009

Frågor om julen!

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton? I mitt arbete handlar det inte om ett val man gör. Ibland måste man bara. I år erbjöd jag mig jobba juldagen (stora dagen här) för förra året var det så många som vägrade att det blev jobbigt för alla. Kände att det var min tur att jobba julen och får ju ändå vara ledig på julafton, som är den viktigaste dagen i vår familj. Och så blir det nyårsfirande i Sverige istället, det får funka!


Bakar du något till jul? Vad? Självklart! Mamma hade med mix till lussekatter, mjuk pepparkaka och saffranskaka, pepparkaksdeg och en veckotidning med massa sköna recept i så det blir nog en hel del i år..


Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin? MED, absolut. Och de ska gärna ätas tillsammans med min syster för hon plockar ut sina russin och ger dom till mig.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt? Det gjorda är ju jättegott men det är mysigt att pilla ihop lite egna marsipangrejer och göra knäck och så där. Gör alltid två-tre sorters olika saker.

Knäck eller ischoklad? Eller? Nu förstår jag inte...

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut? Brukar ha fyra blockljus med sidenband om.

Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake? Har en jättefin pappstjärna som jag verkligen tycker om. Och har en elljusstake i ett annat fönster.

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post? Vilket som såklart men tycker det är extra fint med riktiga julkort! :)

Vilka färger har ni till jul? Det blir nog mest de klassiska färgerna men även vitt.

När julpyntar du hemma? Första advent är det dags!

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in? Nej, det kan nog vara lite olika.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen? Gillar sideband och polkagriskrokar men några kulor också, oftast röda.

Har du ett färgtema i granen? Oftast mest rött.

Levande gran eller plastgran? Vi har plastgran, Mwaniki är ju allergisk mot det mesta i livet.

Hur ser din julfrukost ut? Har ALLTID ätit den hos mamma och pappa men för första gången blir det i mitt hem detta året. Kommer köra på litet smått julbord tror jag.. Ni vet ägg, korvar och sånt.

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ? Kalle Anka SKA ses men även KarlBertil som är vår hjälte!

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord? Tror aldrig jag druckit hemmagjord faktiskt.

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den? Gillar Blossas saftglögg mest.

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin? Mandel och russin, tack!

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul? Torkade fikon!

Vilken är din favoritjulskiva? Det har jag ingen men tycker om klassiska jullåtar..

Vilken är din favoritjullåt? Stilla natt, kanske.

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste? Janssons, I love you Mr Jansson.

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet? Janssons, köttbullar och tomatochfetaostpaj. Till exempel.

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan? Med.

Risgrynsgröt eller Ris à la malta? Hey, på julen finns inga eller. Och ska det vara.

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet? Litegrann är gott. Salt är fina grejer liksom.

Dricker du julmust eller mumma till julbordet? Julmust.

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor? Allt mamma gör är gott!

Tittar du varje år på Kalle´s julafton? Ja! Andra året Mwaniki firade med oss utbrast han efter en stund att "didn´t we watch this last year", haha!

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton? Ferdinand!

Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul? Ja, älskar!

Har ni tomte hemma? Givet. Men i år undrar jag..

Köper du julklappar till många? Ett viktigt gäng.

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen? Alla!

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv? Här slås inget in i affärerna tyvärr.. Men det kan är mysigt att göra det själv, så det är ok!

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper? Enfärgat är nog finast, oftast. Gillar vitt papper med breda tygsnören, DET är fint.

Roligast att få i sin julklapp? Lite lyxiga saker.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år? Lite fina kläder, hemmaspasaker, nya Kent-skivan och böcker.

7 kommentarer:

Marianne sa...

Hej
Jag har kollat in hos dig lite då och då, men är jättedålig på att kommentera. Men det här inlägget om julen vill jag gärna svara på själv. Jag är ju lite jultokig och gammaldags och försöker hålla på gamla traditioner. Får jag göra samma på min blogg om jag länkar till dig.
Ha de bra :o)
/Kram från Marianne i Sverige.

Vicky sa...

Kul lista! Läste den även hos någon annan och tänker svara på den jag med! Mer jul till folket!

Det blir tårta men den sparas till barnen ligger och sover. Båda magsjuka idag är jag rädd...

Eva Henriksson sa...

Så roligt att höra från dig igen.
Ja det är nog bra om någon åtar sig de känsligaste dagarna på julen. Vår dotter sjuksköterskan har jobbat julafton många gånger och den är ju värst här. kul att du tar med dig de bästa traditionerna från Sverige. Firade M jul i Kenya? Gillar han dina traditioner?
Så roligt att ni haft Sverigebesök nu och de hade välmed sig en del som du behöver......??? Julgåvor skickas dom?Det blir dyrt?
Kramar från eva H

olgakatt sa...

Kul lista! Får jag "låna" den?

Emmama sa...

Marianne, hej och välkommen! Du får gärna sno vidare för jag har lånat den från Karlavagnen och Pysen. Min dator krånglade när jag ville länka till dom i detta inlägget så jag fick ta bort länkarna.. Kram!

Vicky: Hoppas du kommer undan magsjukan, blää! Jaa, jul får man omöjligt för mycket av, håller heelt med! Kram!

Eva: Tom jag har firat jul i Kenya och det var med en stor fest hos Mwanikis mamma, vi var minst 70 pers! Häftigt men inte alls som i Sverige och inte det traditionellt juliga. Vi hade med en Aladinask, såklart! ;) Åker hem vid nyår och får våra paket då men nåt kanske skickas över, vet inte riktigt.. Kram!

Olgakatt: Låna på, det har jag gjort men som det står ovan gick det inte att länka till dom, tyvärr. Kram!

Anna, Fair and True sa...

Får komma tillbaka och göra den här quizzen någon dag!

Emmama sa...

Anna: JA, för den är kul! :)