tisdag, juli 15, 2008

Till Pripps mamma och pappa

Räcker det inte att ni internt i familjen kallar ungen Pripps? Till exempel så här: “kom lille Pripps, maten är klar”. På samma sätt som jag ropar “kom lille GG, maten är klar” utan att Gustav är döpt till GG. Varför ska barn heta, alltså vara döpta till, smeknamn nu för tiden? Det är väl en märklig trend? Eller vad säger ni?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2501052.ab

Jag har inget som helst med att göra vad folk döper sina barn till men alla dessa superfinurliga föräldrar som döper sina barn till allt möjligt (bara det är ovanligt och finurligt) tycker jag skulle lägga energin på att uppfinna ett vaccin eller nåt istället. Och jag pratar inte om ovanliga men fina namn utan, ni vet, namn som Sötnos och Lillan. Es ist smeknamn.

Och nu ska jag lägga energin på nåt annat jag med, lika bra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe. Ja, det finns kanske annat att lägga energin på, men jag håller med det du säger, snart finns inga smeknamn kvar att kalla sina barn för ;)
För övrigt är du så söt, Emma. Och tack för kommentaren i min blogg, den gjorde mig glad! Kram!

Anonym sa...

Hm.. Jag är lite kluven inför det där.. jag har ju ändrat mitt förnamn till något som många anser att "bara är ett smeknamn". För min del var det ett namn som jag hade kallats för hela mitt liv, nästan och mitt riktiga namn kändes främmande. Men det är kanske en parentes i frågan.
I övrigt håller jag med dig. :)

citronlime sa...

Jag orkar inte ens engagera mig i namndiskussioner...så mycket som vi fått höra under snart fem år..."eh...va?! Ska ni verkligen döpa era barn till det????" JAAAAA det ska vi...och vi ifrågasätter inte er när ni döper era barn till Tilde (tex, helt taget ur luften) som alla andra gör!!!!!