fredag, oktober 09, 2009

ICA.se is the shit just nu



Dagens fruktfat - hur ser ditt ut? Du är utmanad!


Det roligaste just nu är att lyssna sig igenom matprat på olika dialekter här. Ännu roligare är det om man går till skåneorden och lyssnar på meningen om bugastinn. Vill ni höra detta live kan ni be att få fira jul med min släkt. Som är smålänningar men har en ingift skåning som lärt oss många av de vackra ord vi nu till vardags svänger oss med. Eller var med på vilket som helst av våra kalas föresten, det gäller inte bara julkalaset. För alla är så jädrans bugastinna på alla våra kalas att detta uttryck yppas från någon i samlingen upp till var femte minut. "Iiiooo så bugastinn jag ä nu", hörs från höger och vänster. Min arma svåger (från Götlaborg) fattade ingenting först men nu är det ett av hans absoluta favorituttryck. Man ska helst också slå sig lite på magen när man säger det. Eller föra handen i runda cirklar över magen, funkar lika bra. Man ska gärna se lilla däst ut osså när man sir at. HAHAHA. Jag skrattar så jag gråter bara av att skriva detta och att lyssna på orden från länken ovan.


Bugastinn = mätt( stinn om buken), ett av världens bättre ord!

Eller lyssna på gööka under de småländska orden, men ÅH vad roligt!!
Eller plaut eller bötta, också under de småländska orden, det kunde vara min mormor!! :D

På tal om mat och min släkt så kommer jag nog ganska snart att ta tillfället i akt att berätta om exakt hur gott gratis är för min småländske far. Det är nämligen så gott med gratis julbord att man äter tills man måste gå och få upp lite av det. Och sen kan man äta en portion till. Oj, nu berättade jag det visst. Gratis är jättegott.

2 kommentarer:

Sussie sa...

Stinn pratar gamla människor om här med. :)

Fruktfat ja.. frukt är gott, varför är det så svårt att få med annat än bananer och mandariner från affären egentligen? Hm.
Alltid nåt iaf.

Petchie75 sa...

Ha ha, jag är skåning men har aldrig använt ordet bugastinn - men jag håller med, det ÄR ett coolt ord!