måndag, december 14, 2009

Årets andra julfest - tomten AVSLÖJAD!

Årets första julfest hade vi ju själva förra helgen och i fredags var det dags för den på vår parent and toddler group i en av de många kyrkorna som finns i vår stadsdel. Denna gruppen har blivit en jätteviktig sak för mig (och Gustav såklart) är jag inte ledig på fredagsförmiddagarna så försöker jag flexa för att kunna gå hit med Gustav.

I fredags sjöng vi en massa juliga låtar, fikade med extra julig fika och fick finfrämmande! Här är låten "Jingle bells" den låt man sjunger för att "kalla på" tomten. Mitt i sången hör man en bjällra som börjar ringa och sedan kommer tomten gående med sin bjällra. Kan inte påminna mig om att det går till så hemma..? Ett barn blev vettskrämt. Hon gråter förmodligen ännu. Inte minst för att hennes mormor som var med ändå tvingade henne fram till tomten. Hon ville såklart ge henne upplevelsen att ha träffat tomten men det blev lite fel.

Här är tomten, aka John, och Sheila (som är gruppledare och alldeles fantastisk).

Gustav ville gärna vara med på foto med tomten men såg så nervös ut när han smög fram och hämtade sin julklapp - som visade sig vara en jättefin bok med olika pussel i. Jag grät litegrann för jag blir alltid så rörd när jag ser Gustav uppleva de traditioner jag minns från när jag var liten. Träffa tomten är STORT!

När John kom tillbaka från utklädningen tittade Gustav på honom och sa att "that´s the man who was santa". Jag tänkte FAN FAN FAN. Men jag sa inte det, vi var ändå i kyrkan. Han verkade dock inte alls bekymrad över att han förstått att någon varit utklädd till tomten och pratar ännu om tomten som den som kommer på julen och som bor i Lappland.

Alex hjälpte Imogen att få sitt livs första julklapp, det var stort. Jag grät, igen.

Fina kompisarna Zoey och Lucie...

Gustav var på bettet (mohahaha). Detta är liksom hans grej nu när kameran är framme...

Lucie är Gustavs bästa kompis i kyrkgruppen och de leker jättefint och vill alltid sitta brevid varandra när vi fikar, som här (fast G syns inte så himla bra just här).
Hoppas ni också har diverse juliga roligheter som händer. Jul rules.

6 kommentarer:

Marianne sa...

Så fint. Jag blir faktiskt mest rörd av att du blir så rörd av att se Gustav få uppleva fina saker.

KRAM!

Livet på Citronodlingen sa...

haha, han insåg väl direkt att det inte var den riktiga tomten ;o)

Ewa sa...

Visst är det härligt att se barnens möte med tomten, man blir så glad och minns.

Gustavs leende påminner mig om ett foto från S´s "dagis tid". Hon ser ut som om hon glömt bort hur man gör när man ler...:D. Väldigt roligt!
Kramar

KARLAVAGNEN sa...

Gustav - grabben med tungan rätt i mun!

Anonym sa...

Men Emma; Jultommen kommer ju från Grönland ju... ;-) Har förresten startat upp en ny, anonym blogg på https://isflaket.wordpress.com . Hoppas att vi ses! själv har jag nu fått lite mer tid till bloggläsandet igen, efter semester och flytt. Yes! :-)

Emmama sa...

Marianne: :) Ja, men det är så STORT alla dessa saker! Kram!

Helena: Klart att det var så.. :) Kram!

Ewa: Jag tycker ibland att jag och S kan vara lika så det är väl anledningen kanske?? :) Kram!

Karlavagnen: Rätt sagt!!

Isflaket: Jippi jippi, vad roligt! Kommer dit snarast! Kram!