fredag, december 25, 2009

Om vår julafton!

Juldagsmorgon och goda mackor med överblivna köttbullar, tomtegröt, ägg och gott kaffe. Gustav leker med alla nya leksaker, läser böcker och ser Musse Pigg-film. Julfrid de luxe! Alltid mer lugn denna dagen än julaftonen. Vår dag igår var jättemysig! Jag har alltid firat med släkten i Älmhult eller med MASTODONTsläkten i Kenya (det var år 2007 och det var med långt över 100 personer på Mwanikis mammas gård i Embu) så jag tänkte att det kanske skulle bli lite ensamt med bara oss tre tappra firare men det blev lugnt och skönt och mysigt! Jättelyckat! Bara en timeout för Gustav och bara en "förfanMwaniki, jag vet att du gillar janssons men jag kommer inte laga det mer än på julafton, det är JULMAT".

Julkort och lillgranen var på plats och vi ställde såklart fram lite fika till tomten som han skulle ha om han nu hittade till oss...

För första året hade Gustav gjort pynt till granen och denna lilla snögubben hoppas jag hänger med under alla våra jular så länge vi finns!

Efter lunchen gick vi en promenad i snön och när vi kom tillbaka var fikan borta och det fanns massor av julklappar vid granen. Vilken mystik! För det var ju inte jag som fixat detta medan Mwaniki och Gustav gick i förväg ut på promenaden, nejnej, jag var på toaletten.

Gustav kollar in nya Postman Pat spelet som visade sig vara riktigt roligt! Även handlamatspelet, charadspelet, pusslena och dominospelet var roligt. MER sällskapsspel och mindre datorspel till barnen, säger jag!

Mwaniki pratar jämt om att han vill lära sig laga italiensk mat. Nu så, nu har han bland mycket annat en bra receptbok!
1 timme senare satt han fortfarande och läste sin nya bok...
Min väska och alla mina julklappar var fantastiska! TACK alla för fina julklappar till oss alla tre! Jag återkommer såklart med min väska för den har jag ju malt på om länge nog utan att visa. Håll i hatten bara, ni kommer känna avund hela vägen från tååårna när ni ser den!
Kram och god fortsättning!!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Good luck Mwaniki, I am also very fond of Italian cooking:))

Emma I say it again,You are a scream:)))

Merry Christmas and a Happy Healthy 2010.

Ps.Many moons ago,1977 I had my best meal EVER
at a steakhouse in Nairobi....forgotten the name though.

xxxxx to Gustav

Emmama sa...

Anonym: Liz? Naomi? Who are you mystery writer? :) Whoever you are - may 2010 be full of joy! :)

Saltistjejen sa...

Å ad härligt ni har haft!!!
Mysigt!
haha tänk att tomten skulle komma just som de var borta och du var på toa. Så himla typiskt! Att han jämt ska vara så hemlig den där tomten, va!?!?!
KRAM!

Sussie sa...

Här är janssons inte kopplat till julen. Den finnsinte på julbordet. Min morfar älskade det o gjorde det nu o då. :)
Så laga det åt din man nu bara. ;)

Anna, Fair and True sa...

Låter som en toppenjul! Är ju bara lite kul med omväxling. Och så kanske man uppskattar julen med släkten ännu mer nästa år. Fast ni ska ju snart fira jul i efterskott med Sverige-familjen så ni behöver ju inte vänta ett helt år!

Emmama sa...

Saltis: Jättemysigt! Och visst är det typiskt, alltid nån som är på toa eller köper tidningen eller nåt.. Hoppas ni också haft det bra! Kram!

Sussie: Ssssssch!

Anna: Precis, mysigt och luuuugnt är också bra! :) Men snart blir det mer av det vanliga julfirandet och det längtar jag jättemycket till nu! Kram!

Petchie75 sa...

Åh, ännu en mysig jul hos en bloggare!! Och julFRID, det hade jag gärna funnit i Spanien... Nu är det väl bara jag som inte har bloggat om julen, ska försöka få tid till det nu ikväll.
Ha en JÄTTEHÄRLIG tid hemma i Småland!!!
Stor kram