fredag, januari 15, 2010

Om veckans ilska...

Jag har gått runt med ilska i kroppen denna veckan och det är ju inte bra. Anledningen är en incident från när vi checkade in på Kastrup i söndags. Jag förklarade då för damen där att jag inte visste om vi skulle checka in 4 eller 5 bagage eftersom jag var osäker på vad väskorna vägde. Jag förklarade att jag kan ha kabinväskan som handbagage om det övriga vad för tungt, annars kan jag checka in den också. Ville ju såklart undvika avgift för extra bagage.

Du ska veta vad ditt bagage väger och hur mycket du får ha med dig, sa damen.

Det förstår jag är det ideala sa jag men kan vi kolla vikten innan vi bestämmer vad jag checkar in.

Du ska veta vad ditt bagage väger och hur mycket du får ha med dig, sa damen igen.

Okej. Hon checkade in de stora väskorna och skickade iväg dom. Plötsligt checkar hon också in den lilla kabinväskan, skickar iväg den på stora bandet och säger att jag redan har för mycket vikt och kommer få betala för resten om jag inte väljer att låta det (en bilbarnstol och en stor backpackerryggsäck) vara kvar på Kastrup. Jag ber om att få tillbaka kabinväskan, stuva om saker från stora ryggsäcken och lägga lite i den tomma ryggsäck vi har med oss.

"För sent nu. Jag har redan skickat iväg den. Jag vet ju inte vart den är nu. Du ska veta vad ditt bagage väger och hur mycket du får ha med dig."

Resultatet: Avgift för 17 kilo extra bagage och en halvtom handväska som vårt enda handbagage. Tre personer med mer eller mindre INGET handbagage och HEJDÅ till 1440 danska kronor. Jag blev så arg att jag grät hela vägen till SAS-luckan där jag ombads överklaga om jag inte var nöjd med servicen men så länge ändå måste betala.

Vilken onödig situation! Hon kunde väl vägt våra väskor, berättat totalvikten och låtit oss packa om. Det har jag sett personal på SAS göra så många gånger. Det var ingen direkt kö bakom oss och vi hade gott om tid. Det hade inte slösat någons tid och alla hade varit nöjda. MEN JAG SKULLE JU VETAT HUR MYCKET JAG FICK TA MEEEED.

Mitt i gråtkavalkaden ringde fina pappa som, när jag snyftat fram vad som hänt (med mamma och pappa är man ju alltid liten och stackarsmigvetduvadhemskatantensatillmig), lovade att han skulle "lösa det". Dagen efter gjordes en insättning till mitt konto. Samma summa som jag fått betala för extravikten var nu insatt med meddelandet "livsläxa"... Det var fanimig det finaste hitills i år! Tack lilla mamma och pappa!

28 kommentarer:

Fransyskan sa...

Du har underbara föräldrar!!

Jag hoppas tanten i incheckningen får ordentligt med skit för sitt dåliga beteende och att du får igen pengarna.

Det är orimligt att begära att alla släpar med sig en våg för att kunna väga sitt bagage när dom är på resande fot...!

Ett litet tips till nästa gång är att kila förbi en incheckning som är stängd och väga väskorna där. Det brukar jag göra innan jag plockar ur kilo efter kilo och stoppar i jackfickorna för att slippa betala övervikt!

Anonym sa...

Jobbigt! flyga är ju inte det roligaste... jag har blivit sa paranoid att jag faktiskt följer deras regler och alltid väger mina väskor pa badrumsvagen... smart tips faktiskt fôr da slipper man otrevliga överraskningar! men det hjälper ju inte dig nu... visst känns det dumt att börja packa om mitt pa flygplatsen, men man kan ju alltid ga ur kön sa länge... da stör man inte dem bakom... men ryan air är värst -de är liksom alltid otrevliga och strikta. Pa sas brukar de vara gulliga. Artigare än British airways har jag aldrig varit med om, men det var nog tur. Mmmm min pappa brukar ocksa fa rädda mig de otaliga ganger jag missat planet och inte haft rad med ny biljett o.s.v. Pinsamt men skönt...
Isabelle

Emmama sa...

Fransyskan: VERKLIGEN! :) Ja, allt går att lösa om man vill men inte alltid om man har hennes attityd.. Hoppas det finns möjlighet att få pengarna tillbaka! Blir arg bara jag tänker på det! Kram!

Isabelle: Borde gjort det men nu blev det helt knas pannkaka alltihop. Avgiften är ju rimlig men detta hade ju kunnat undvikas så lätt och hon borde varit mer hjälpsam, tycker jag. Jag hade inte för mycket vikt men det var felplacerat och hon checkade in det innan vi var överens om det. Jag trodde bara hon vägde det.. BA är fantastiska, alltid så schyssta! Hjälpsamma även om man flyger med andra än dom. :) Tur vi har med våra föräldrar.. :)

Susanna sa...

Vilken JÄKLA tant!!! Förstår verkligen att du blev ledsen och arg - AARGH!

Fint att pappa ryckte ut. :)

KRAM!

Emmama sa...

Susanna: Jag blev så himla arg och tycker det är så onödigt att på det sättet visa vem som är i överläge. Det hade så lätt kunnat lösas.. Fintfintfint ja! Trevlig helg! Kram!

olgakatt sa...

Inte konstigt om SAS förlorar kunder med sån "antiservicepersonal"... har hört om snorkisar av bägge könen förut hos dom.En kompis blev felaktigt tvingad att betala för påstådd övervikt som hon inte hade av en urtarvlig kille. Hon fick pengarna tillbaka efter klagomål vid hemkomsten, tack och lov. Så stå på dig!

Emmama sa...

Olgakatt: Tack för stödet! Ska skriva till dom och se vad de kan göra. Hon hade inte en av sina bättre dagar den där SAS-damen.. Trist stil!

KARLAVAGNEN sa...

åh om inte pappa har stigit i graderna host dottern!! Inte bara med att han är en utmärkt fotograf han är en mycket generös och snäll småländsk pappa.

På Kastrup är det i regel inte SAS personal som checkar in utan någon himla firma, de är oftast militanta och ja, hopplösa. På Landvetter däremot - sickena gulliga människor!!! Flyg via Gbg nästa gång - fast det kanske inte går förståss... Å så ska du klaga!

Emmama sa...

Karlavagnen: Dottern är ju också du, eller hur? Adoptionen gick igenom serru. Jag blev så förvånad för vanligtvis är alla så trevliga MEN inte denna gång.. Ska absolut klaga.

Petra H sa...

Nä, alltså hur kan folk vara så j-vla otrevliga??? Det kanske stämmer som Annika skrev på min blogg att servicepersonalen på Kastrup är otrevliga?? Iaf när det gäller SAS? Jag flyger typ ALDRIG SAS från Kastrup (för dyrt till de ställen jag brukar resa till) och jag brukar vara VÄLDIGT tacksam mot det när jag går från tågen genom SAS-terminalen till Terminal 2. Vilken röra det brukar vara!
KRAM och hoppas att du klagar rejält hos SAS. Själv ska jag skicka in kvitton till Finnair (nix, fortfarande inget bagage...)

Emmama sa...

Petra: Jag har aldrig haft problem innan och en gång hade jag för mycket med mig och visste det och betalade så självklart utan att gnälla men denna gången blev det nån konstigt maktkamp som jag tycker är direkt fel. Blev så jäkla arg! Helt vansinnigt att du inte har ditt bagage ännu, finns ju inga ord. Kram!

KARLAVAGNEN sa...

HURRA JAG ÄR ADOPTERAD!!!

Emmama sa...

Syrran: JAAA.

Saltistjejen sa...

Ååååååå fy fan vad surt!!!
jag har flygit från kastrup jag med och jag blev SKITILLA behandlad av en riktig ursäkta språket SURKÄRRING!!!! Uääääh!!!!
Det var när jag flög hem från min Sverigeresa i mars förra året och BAR på E eftersom hon på den tiden inte kunde stå själv. OCh eftersom man ju itne får ta med sig vagnen in till gaten i Danmark eller Sverige (som här i USA!) så satte jag henne helt sonika i en av Tax-Free shopens vagnar. MEN se DEN fick man minsann itne ta med sig in i gaten inte! Trots att jag försökte förklara att jag bara ville köra in med den så att jag kunde lämpa av E samt de väskor jag bar (typ rygga, diaper bag och ngn kasse) och sedan kunde jag köra ut vagnen igen. men se den gubben gick INTE! Hon såg ut som om hon skulle vilja kräkas på mig också tanten, när hon surt sa att det var MOT REGLERGNA att ta in en shoppingvagn i gaten.
Som TUR var så var en annan kvinna där och hon såg väl att jag inte var en bläckfisk med åtta armar och hon sa att jag VISST fick ta vagnen emd mig med tanke på att jag flög ensam med en bebis!!!! TACK! Men tror du att den andra kvinnan gav sig. Hejeeeejdå! När jag väl skulle passer in i gaten så var det HON som återigen fick syn på mig och sa "men jag saaaa ju att du INTE kan ta med vagnen!" Då sa jag bara kallt "Men jag har fått tillåtelse av henne där" och pekade på kvinnan som var en ängel. Då tror jag banne mig Surkärringen fick en sur uppstötning iallafall att döma av hennes ansiktsuttryck, men hon lät mig passera. Fast om blickar kunde döda hade nog både hon och jag fallit döda ner där på kastrup!
Men jag FATTAR inte! VARFÖR kan man itne vara lite MEDMÄNSKLIG???? Jag försökte fasiken inte ta in en motorsåg heller!?! Och jag förstår att man normalt inte ska ta med sig shoppingvagnar till gaten eftersom det då skulle bli mycket trängre där PLUS att personal sedan skulle vara tvungen att ta bort vagnarna efter attt man bordat planet. Men om en ensam mamma (eller pappa med för den delen) flyger med en bebis som uppenbarligen inte kan stå eller gå själv, kan man då itne bara skita i regeln och säga "okej, jag ser att du BEHÖVER ta med vagnen in för annars kan du inte få med ditt barn". Sådant gör mig fly förbannad!
Oj, nu blev det en lång kommentar. haha! Inser att jag nog fortfarande är jädrans sur på den där tanten!!!!!! ;-)
Kram iallafall och du har mitt fulla stöd!

heffamamman sa...

Men jösses vilken surgurka till tant! Såna borde vara instängda i en bur med varningstext på. *morr* Så kan ju en som arbetar inom kundservice inte bete sig! Visst kan man ha en dålig dag på jobbet, men det finns ju gränser. Hur är det om har man bott på hotell under resan och sen har shoppat en hel del, då kan man ju för katten inte veta vad bagaget väger!? För jag brukar iallafall inte släpa vågen med mig på resor! Det tar ju inte många sekunder för dem att väga väskorna.

Dottern har ofta lite övervikt då hon flyger och far. Om maken följer med henne till incheckningen i H:fors, så har han en viss tendens att reta upp sig på personalen där. Men oftast brukar de vara hyggliga och se mellan fingrarna. Fast ibland kan de kräva att dottern flyttar över en del bagage till handbagaget. Bara en gång har hon behövt betala övervikt.

Tur att det finns snälla pappor som kan göra sin dotter glad igen. :) Men jag skulle ändå kräva att SAS betalar tillbaka summan pga oberäkneligt beteende av personalen. Stackars er som råkade på en sån dumtant. Kram

Emmama sa...

Saltistjejen: Men åh, en nöt till! Helt obegripligt. Allt går att lösa - OM MAN VILL. Numera får man ha med vagnen till gaten, det var kanske du som visade att det var möjligt utan att skapa stora svårigheter.. Serviceyrket är nog inte alltid enkelt men det får finnas gränser. Kram!

Heffamamman: Ska kräva pengar tillbaka så får vi se vad dom säger.. Kändes som en trist start på resan hem och jag var så arg och ledsen... Kram!

Eva Henriksson sa...

Hua så trist.
Du åker väl aldrig RYAN?
Där får man vara väl förberedd och invägd och uppmätt annars går det åt pepparn.
Klaga vettja!!!
Men din pappa borde ha medalj!
När han hörde dina tårar visste han precis vad han skulle göra.
HURRA!

Sussie sa...

Men fy vilken attityd. :P Du överklagar väl?
Snälla föräldrar du har. :)

Emmama sa...

Eva: Har nog aldrig gjort det och flyger jag med mycket bagage så blir det för dyrt med dom. En weekendresa skulle ju funka. Min pappa och mamma har fått en hedersmedalj kan man säga. :)

Sussie: Absolut, har en adress jag ska skriva till så får vi se vad de säger. Ja, dom är SÅ snälla, alltid!

pappa sa...

Någon tycker att jag borde få medalj, gärna det men först och hellre en flaska god skotsk Whisky.
Nu har Emma goda skäl att inte frångå traditionen när hon hälsar på att presenta sin pappa med en flaska Singelmalt Whisky.

Ewa sa...

Man baxnar! Vart har SAS service tänk tagit vägen, tror inte att detta hade kunnat hända då Janne Carlsson var chef där(för lääänge sedan). Service var ju hans signum och som gjorde att SAS blomstrade vilket det inte alls gör nu...Sura kärringar/gubbar med lite för mycket makt är det värsta jag vet. Överklaga och anmärk i stora ord på dålig service. Det är med den goda diton och vänliga leenden dom får kunder.

En eloge till dina super föräldrar!!

Stora varma kramar

Vicky sa...

Usch, när jag läser om din mardröm på Kastrup drar jag mig till minnes något som hände mig när jag flög SAS från Milano för snart 5 år sedan. Jag kan fortfarande inte tänka på det utan att få tårar i ögonen. (Historien är för lååång att dra här men kanske jag drar den någon gång på bloggen, men nu är den så avlägsen och ligger oftast gömd långt ner i minnet.)
Bra att du står på dig och överklagar. Dålig service ska straffas. Det borde jag gjort den gången, men orkade inte...
Go for it, Emma!

Emmama sa...

Pappa: Lovar, den dyraste flaskan av alla ska du få! :) TACK!

Ewa: Tänker som du, det hade nog inte fått hända då. Hon var sur för nåt redan när jag sa hej och det svarade hon inte ens på.. Jobbig situation när man redan är känslosam och sagt hejdå till många. Skit blev det. Ska skriva och verkligen klaga! Kram och tack!

Vicky: Vad arg jag blir att höra att du också ha en liknande erfarenhet, usch för sånt! Det ligger kvar länge och gror sånt där. Hoppas kunna läsa om det nångång, om du nu orkar skriva om det. Stor kram!

Anna, Fair and True sa...

Nä, vilken kärring! Noll service och noll hjärnceller också verkar det som! Hoppas du får pengarna tillbaka även om din pappar var snäll och betalade!

Du borde förresten skriva in detta på diverse reseforum/sajter.

pernilla sa...

Du ska klaga, sen finns det en sajt som heter "travel advisor" där kan man också klaga....

pernilla sa...

sorry, "trip advisor"....

bejla_isflaket sa...

Kass service måste jag säga! Ibland är folk bara såå oflexibla. :-(

Emmama sa...

Anna: Ja verkligen. Bra ide, det skulle man kunna tänka på om de inte ger pengar tillbaka..

Pernilla: TACK för tipset!

Bejla: PRECIS, trist!