lördag, januari 30, 2010

Sconesmorgon


Gustav älskar BBC-programmet "I can cook", ett program om barn som lagar mat och älskar att vara med och hjälpa till. Nu har vi precis fixat ihop scones som nu väntar i ugnen, blir gott!

Testar nya lilla kaffemaskinen också, återkommer med betyg..

I Skottland är scones lite av en nationalrätt. De finns på alla cafeer och ligger invididuellt inplastade i kakdiskarna. Jag köper de aldrig för jag vill ha varma nybakade scones. Smöret måste kunna smälta, annars är de inte nybakade nog.

Nu ska vi njuta av vår frukost och sen vågar vi nog ut oss en sväng i all snö!

10 kommentarer:

K-L sa...

Barn och bakning är det roligaste som finns.

Jag hoppas att ni fick en mycket god frukost och att ni inte fryser i snön.

Camilla Toniolo sa...

Ah, mysigt med nybakat pa morgonen!

Här bakade vi kanelbullar igar och fyllde frysen. Tror vi far ta upp nagra precis just nu, för jag blev sa sugen pa hembakat av ditt inlägg. :-)

Emmama sa...

K-L: Ja det var jättelyckat! :) Har ännu inte kommit ut men kaaaanske sen.. :) Trevlig helg! Kram!

Camilla: Ja, riktigt mysigt och gott! Du kan väl skicka hit lite bullar för denna morsan tycker det är för svårt att baka bullar för att göra det så speciellt ofta.. :) Kram och trevlig helg!

heffamamman sa...

Vad härligt med en liten köksintresserad kille! På den fronten får jag betyg underkänt. Jag har inte lyckats få nån i barnaskaran intresserad av att hålla till i köket. Fast än kanske det finns hopp...

Jag älskade BBC under våra år i Holland, för de har ju massor med bra program. Nu bor vi intill ett dumt berg, så vi ser inga roliga kanaler alls. Jag kommer ihåg att vi brukade titta på "Big Cook Ben and Little Cook Small" den tiden.

Jag har nog inte bakat Scones sen jag gick i högstadiet tror jag. Kanske det skulle vara på tiden att göra det igen!? För det ser ju himla smarrigt ut. :) Ha en finfin helg! Kram

Petchie75 sa...

Nu bakas det scones även här!!! Med recept från boken "Vi bakar" - perfekt för 5-åringar och spanjorer som inte talar svenska, hi hi.
Ha en fin lördag!

Sussie sa...

Yep, nybakta scones är gott. :)
Vad har du köpt för kaffemaskin? Berätta!

Och.. din blogg är kul, alltid nåt nytt kul att läsa. :)

Emmama sa...

Heffamamman: Big cook little cook finns kvar och är ganska poppis här! Mitt favvisprogram är "Me too" om dagmamman och alla barnen men det är inte alls Gustavs favorit tyvärr! :) Himla berg, hoppas ni får in några kanaler i alla fall! Jaaa baka scones, så himla gott! :) Kram!

Petra: Lite samma sak, femåringar och nybörjare.. ;) Hoppas det blev gott! Hade ni apelsinmarmelad att ha på? Kram!

Sussie: Tack snälla! Jag köpte en för 25 kronor på en loppis, ny och oanvänd och det funkade över förväntan! Hade presskaffe bara och inget riktigt espressokaffe men det ska jag köpa nu. Kram!

Anna, Fair and True sa...

Scones är mums! Brukar du käka crumpets också?

Emmama sa...

Anna: NEEEEJ, jag tycker det är typ världens mest avskyvärda brödsort. Gillar du det? :)

Anna, Fair and True sa...

Va?? Nä, me like!