onsdag, januari 30, 2008

Men det är lagligt (och måååste göras)...

Satt och läste tidningen för nån timme sen.. Läser om ett uppmärksammat våldtäktsmål här i Aberdeen där den misstänkte unge mannen nu friats från vissa av anklagelserna. Artikeln avslutas med att det står angivet mannens namn OCH ADRESS och adressen är lägenheten snett under våran! Nu råkar jag dock veta vilka som bor i den lägenheten och det är inte alls han utan ett par som jag känner. Jag ringde tidningen och sa att jag tycker det är vedervärdigt att skriva ut en adress eftersom man aldrig kan veta hur folk reagerar på artikeln och självklart i ilska kan agera på vad de läser och ge sig på den som bor på den angivna adressen. "Dessutom bor mannen ni skriver om inte i lägenheten, möjligen äger han den och hyr ut den via agent men han bor inte där och vilket ansvar har ni för att killen som verkligen bor där inte råkar illa ut när han släcker lampan i sin lägenhet en kväll och går ut och blir attackerad? Men oj, det har vi aldrig tänkt på och vi måste publicera adressen för att andra med samma namn i Aberdeen inte ska bli utpekade om vi bara skriver namnet". Ja men JAG VET, vi skriver ut namn och adress på en icke dömd och är beredda att försvara det in absurdum! Blev uppmanad att ringa High Court imorgon och det tänker jag verkligen göra, är detta lagligt så är det ju orimligt.

Inga kommentarer: