tisdag, januari 22, 2008

Tvångskramar och gränser!


Lyssnar på "Kropp och själ" i P1 och det pratas om hur barn oftast förväntas vilja ge kramar till alla. Det har jag VERKLIGEN märkt av också! Det har hänt massor av gånger att människor tvingar Gustav att krama dom även om han just då inte vill. Jag ser nu inte detta som ett övergrepp mot honom på något sätt MEN jag tycker det är superviktigt att man respekterar när han inte vill och ger honom känslan av att hans vilja där är viktig och att den följs.

Jag vill inte ha barn som är i hångelåldern som inte upplevt att deras NEJ är viktigt och ska respekteras! Är ni med? Vad säger ni mammor (och pappor?) om detta? Har diskuterat detta med endel människor innan och både fått medhåll och mothugg - någon tycker det verkligen är att ge småsaker för stor betydelse men jag tycker verkligen det finns en poäng i detta, barn har rätt att sätta gränser för hur nära människor får komma deras kropp!

Kram (om ni vill ha), Emmiloo :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh du har så rätt i dina tankar o funderingar! Det är jätteviktigt att kunna säga nej och stopp. Vi försöker visa o lära våra barn på jobbet det nu, eftersom det urartat! Jag tänker så här...det är väl ingen av mina kompisar som tvingar mig att krama deras, för mig, okända kompis. Mer respekt!!

Dundersöt GG!!!

Anonym sa...

Absolut!!! Håller med dig fullständigt! Behöver inte tillägga något för du har gjort det så bra :)

Anonym sa...

Jag håller m dig o föregående talare...absolut!!!
Kram A-L