måndag, januari 28, 2008

ÄNTLIGEN!

Denna kvinna Magdalena Ribbing är ju fantastiskt rolig! Hennes spalt om vett och etikett i DN är så jäkelens rolig och igår hittade jag ett inlägg ställt till vissa människor jag känner! Fråga och svar kommer här!

Hur meddela kissnödighet?
Fråga: Läser med nöje din spalt och har en fundering som kanske kan höra hit: Efter några år utomlands häpnar jag över med vilken självklarhet man i Sverige tycks berätta vart man ska, när man avviker för toalettbesök. Utomlands ursäktar man sig ju bara, eller säger att man ska skölja händerna, men här har jag ofta hört särskilt kvinnor säga att de ska "gå och kissa", ibland med förklaring om att de druckit mycket kaffe eller dylikt. För mig är det barnsligt och ganska ofint, vore intressant med din synpunkt.

Svar: Du har noterat något som är ett ganska nytt fenomen och det är den så kallade öppenhet som anses vara tjusig. Ingen ska behöva hålla något kroppsligt för sig själv, allt är naturligt och vackert och fint, och därför måste alla höra om andras intimiteter på de mest oväntade och, skulle jag säga, olämpliga platser.

Givetvis meddelar inte en normalt tänkande och normalt hyfsad person vad han eller hon sysslar med på toaletten. Ingen annan är intresserad. Sina toalettbesök bör man sköta utan andras inblandning åtminstone när man har passerat småbarnssåren. Kiss och bajs är jättekul som samtalsämne om man är fyra år, inte därefter.

Tråkigt nog vet jag inte hur man ska slippa dessa pinsamma dumheter.


Emma säger TACK! Detta ska jag hänvisa till om folk även i fortsättningen envisas med att berätta vad dom ska göra på toa!

1 kommentar:

Anonym sa...

hehe, kommer ihåg när någon "dold kamera" frågade folk som skulle på betal toaletter. Och han i luckan sa..
-Skall du kissa eller bajsa?
-5 kr för kissa och 10 för bajsa.

och folk hade blivit helt ställda..

- Ja jag måste nog bajsa lixom :)