torsdag, januari 31, 2008

Nyktra mammor är roligast!!

Med jämna, väldigt jämna mellanrum ska tilläggas, läser man uppmuntrande ord mellan å ena sidan en mamma och å andra sidan en som ännu inte är mamma. Det handlar om uppmuntrande ord till en mamma som fortfarande festar och är ute i svängen, fast hon fått barn. Det är tydligen så jääääkla bra att mamman inte blivit så där himla mossig som andra mammor jämt blir när dom får barn. "Sån ska jag aldrig bli, du är min förebild bland alla mammor, partywoman"! Det får ju mig att inse att jag i vissas ögon är så jäkelens trist som inte is swinging mina lurviga på klubbar längre.

Men ärligt.

Får jag ta tillfället i akt att säga att det vore ordentligt tragiskt om en 28-årig kvinna levde som en som är 18, barn eller inte, singel eller inte. Normalfungerande människor som vill nåt med sitt liv mognar väl och ändras? En vuxen, som inte har en missbruksproblematik, super sig inte full och låter det (och bakfyllan som kommer på besök dagen efter) ta tid från viktiga saker, där ger jag mig inte! Speciellt inte om man har barn. Att ta hand om sig, unna sig egen tid osv är självklart att mammor ska och de mammor som väljer bort det (frivilligt väljer bort, om det nu finns såna) ska uppmuntras till att unna sig mer för sin skull men det är en helt annan diskussion, nu pratar jag om denna festhetsen. Nu slår jag näven i bordet, sluta tramsa med det här tugget om tråkiga mammor. Vad tycker ni?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt med dej, man skaffar barn för att man ska ge dem trygghet. Självklart som du skriver ska man unna sej egentid och kanske gå ut någon gång tillsammans med sina vänner, men livet är förändrat och barnet går före och man går inte ut var och varannan månad som småbarnsmamma !

Anonym sa...

hihi, det var ju passande att jag ramlade in i din blogg just precis när du skrivit det inlägget! :-)
Kunde inte sagt det bättre själv och jag håller med dig till 100%!! Min tid är för värdefull för att festas bort. Ett glas vin med vännerna är trevligt och gott, men det där med att dricka tills man blir full och odräglig. Nej, tack! Jag kan inte för allt förstå att det ska vara så jäkla viktigt (för vissa) att inte förändras när man får barn, när det är helt ok att göra det pga andra förändringar i livet.

Anonym sa...

Håller helt klart med dig...