torsdag, juni 18, 2009

Dagens roligaste...


... var att ha sin badrock bakochfram. Dagens roligaste var att inte att låta mamma laga mat i fred eller att låta mamma sitta ner en minut för det blev ett himla liv. När jag med en "stark" stämma sa till Gustav att han måste lära sig att vänta pekade han på mig med ett argt pekfinger och sa "Okej. But you do not shout at me. Okej?".

Dessa barn av idag.
Jag tycker det är underbart! Han tar för sig och säger ifrån. Helt ickeodrägligt (motsatsen finns), bara tufft. Hela världen är hans och han kan bli vad han vill (men enligt Mwaniki ska han såklart också bli något inom juridik, det är därför Mwaniki plastar in alla sina böcker - så Gustav kan ha dom en vacker dag). Han kan påverka och ändra och ordna.

Jag kommer (med vissa undantag) bli urmallig vad han än gör.

Är redan supermallig!

8 kommentarer:

Millan sa...

Ja mallig som mamma maste man fa vara ;-D. Just nu ska NIls bli snickare for vi har haft huset fullt av dem den senaste veckan.
Nils ar valdigt Gustav kanns det som! Han sager ocksa ifran pa ett satt som gor det lite svart att halla sig allvarlig. I dag (precis som varje dag) sa jag till honom att VANTA tills jag var fardig med det jag holl pa med och da svarade han: But I DON'T Like waiting! ;-)
Kram

Emmama sa...

Millan: Skön kommentar! :) Jag tycker om detta nya hos barn av idag - att de står upp för sig och vågar (och får) säga ifrån till vuxna. Barn ska lyda vettiga vuxna men jag tycker om när de känner att de får säga till en vuxen.
Kram!

Saltistjejen sa...

DET ska du ABSOLUT vara!!!!!
Gustaf är ju världens goaste charmtroll! Det märkte jag på bara den korta stunden vi sågs!
Kram!!

Saltistjejen sa...

Sedan håller jag med om att jag gillar att barn förstår att de har ett eget värde och en egen vilja som bör respekteras precis som man respekterar andra vuxnas viljor och känslor!! DET är superviktigt tycker jag! Och bra!
Däremot gillar jag inte ungar som endast skriker, gnäller, tjatar och gråter för att få sin vilja igenom. Visst gör alla barn det lite till mans, MEN inte ALLTID. Vissa gör det dock ALLTID. och det har jag svårt för. Tyvärr inser man ofta att detta beteende beror på att de vuxna runt omrking dem inte lyssnar på dem eller ens försöker förklara varför de inte kan få sin vilja igenom ALLTID. Visst fattar jag att man inte akmn stå och fint förklara en sådan sak DÄR och DÅ när barnet redan "flippat ur", men jag tror desvärre att många inte ens försöker göra detta på ett sansat vis senare heller. Tyvärr.
Jaja, man ska inte dra alla barn eller vuxna över en kam. Det jag egentligen ville ha sagt är att jag tycker det är roligt när barn kan "argumentera" lite och därmed på något vis visar hur och vad de tänker om en situation när de inte håller med en. Kanke talar de om varför de är arga. Eller hur de känner. Eller hur de kände häromdagen när samma sak hände. Eller som Gustav i detta fallet, han tycker det är ok att du sade till honom men inte att du höjde rösten! :-)
kram igen!

✿Ewa sa...

Haha! Gustaf blir man glad av :D. Han har heelt rätt...han vet vad som är ok i en tillsägelse, kan det bero på vettiga föräldrar tro ;)? Jo, helt klart är det så.

midsommarkram till er

Anna sa...

Haha! Supersmart liten kille det där och med integritet. Man vill ju bara pussa det där arga pekfingret när det dyker upp! :)

Passande bild dessutom, med badrocken bak och fram. Vem har sagt att den inte kan sitta så liksom! :)

Anna sa...

PS: Klart att du är urmallig, det är en mänsklig rättighet som förälder. Och... hur gullig är inte Mwaniki då, med sina välvårdade och inplastade juridikböcker? Jag smälter... :)

Marianne sa...

Ja, barn är också människor! Eller hur man ska säga. Bara lite kortare och har inte lika mycket erfarenhet. Självklart ska man visa dem respekt och de ska få ha sin integritet som vem som helst. Som Saltis skriver, det är så BRA när barn är så trygga och har en så bra grund att stå på att de kan lyssna och säga ifrån - MEN så tråkigt när de lever i en miljö som gör dem gnälliga och griniga och stökiga, allt för att försöka få uppmärksamhet på ett genuint sätt.

Gustav förstår sitt värde och det är BRA! Han är så go! Du ska inte vara mallig över bara honom, du ska vara mallig över dig själv och Mwaniki också, som kan ge Gustav ... allt ett barn behöver!

KRAM!