måndag, februari 22, 2010

Förberedelser...

Godaste nånsin!
Finaste nånsin! Farmor omgiven av mig och min lillasyrra. Kan det vara 1985?

Har nu slagit in alla paketen till G inför imorgon. M har handlat tårtingredienser, färgglada ljus, gula tulpaner och partyhattar (!!) som Gustav vill att vi ska ha på oss imorgon när vi firar honom. Jag ska nu skjuta bort alla tankar på att jag är trött och halvdålig och baka min absoluta favvistårta, marängtårta med grädde, mandel och banan! Pinocchiotårta kallas den i 7sorterskakor-boken. Min fina farmor bakade alltid den när jag var liten (möjligen fick hon hjälp av min mormor ibland, minnet sviker) och jag vet inte om det är det faktum att jag är lite klen idag som gjorde att jag blev så rörd av minnen från mina födelsedagar från när jag var liten. Att titta på bilden ovan (inte från födelsedag men ändå) gjorde det inte bättre men vad glad man ska vara att alla minnen man har är så fina och att man haft turen att ha så mycket fina människor omkring sig. Även om de inte längre finns kvar i livet idag finns dom kvar just i alla fina minnen. Att tekniken nu gör att pappa kunnat överföra sina diabilder till datorn är så roligt!
Nu - tårta!

13 kommentarer:

Petchie75 sa...

Mums, jag ÄLSKAR den tårtan!! Även om vi kallar den för antingen Rut Aina eller Glömmingetårta... Kärt barn har många namn!
Vilken fin bild på farmor och er systrar. Man kan verkligen se vem som är Emma ;-)
Krya på dig nu!

Eva Henriksson sa...

Lycka till med festen och hoppas du kryar på dig.
Mammor är viktiga på födelsedagen.
Fotot är ju mycket skönt. Emma med händerna i kors, väldigt bestämd och den rara farmor som just har kastat? Något spel? I Älmhult? Du lyckades visst inte riktigt med spelet?!
Tårtan ser verkligen smaskig ut.
Ha det så bra i morgon.Kram

Eva Henriksson sa...

Oj min kakbok är från 1953 kan jag lita på att tårtan marängtårta är den rätta????????

Cecilia/svengland sa...

Krya på dig och hoppas att kalaset går bra! Jag opereras imorron....men det ska nog gå bra!!!

Saltistjejen sa...

Å vännen!! Hoppas du mår lite bättre iallafll. Själv mår jag toppen jämfört med förra veckan. Det säger tyvärr itne så mycket eftersom förra veckan var katastrofdåligt nästan iallafall. Men jag är på jobbet idag ändå. Hosta, ingen röst, sprayar näsan regelbunder annars tjocknar jag igen. Men men så är det.
Du jag fick också sådan tårta när jag var liten men det var mamma som bakade. Senare åren ville jag ha kiwi och banan! Och när jag gjorde den ytterligare ngngång i "vuxen ålder" har jag haft jordgubbar o kiwi. Gott det med! Hoppas nu att det blir en superfödelsedag för G!!!!!!
Kraaam!

Emmama sa...

Petra: Jaaa visst är den god! :) Med banan i - alltid, yum! Emma är den lite tjuriga, robusta och kavata!! Haha! Ha en skön dag! Kram!

Eva: Jag litar på alla receptböcker, vågar inte annat! :D Vi spelade nog boccia här, det gjorde vi JÄMT och var så roligt! Lite tjurig har jag alltid varit och det sitter i. Men nu är det så.. ;) Stor kram!

Cecilia: Lycka, lycka lycka till imorgon! Kram!

Saltis: Åh, samma tårthistoria! Jag har alltid skivad banan i, det har vi alltid haft. Gött! Ser fram emot att väcka Gustav med sång och musik imorgon.. Jag känner mig mycket piggare nu tack och lov och jag hoppas verkligen du snart är bättre också. Kram!

Petchie75 sa...

Ha ha, jag har också alltid varit den lite tjuriga ;-) Och det är jag fortfarande, vilket jag insåg i helgen då vi var på resande fot med föräldrarna och deras granne. Det bästa är att ignorera mig när jag blir lite "cranky" som O säger, hi hi, och ge mig MAT!

Marianne sa...

Jag vill också äta sån tårta! Recept?

Goda minnen är bra. De är livsviktiga.

Krya på dig nu!
Kram!

Erica sa...

Hoppas födelsedagen blir toppen och krya på dig!

Emmama sa...

Petra: Men ofta har vi ju anledning att bli sura, folk är ju lite knas ibland. ;) Och mat behöver man mycket mycket regelbundet utfodra också mig med.

Marianne: Recept kommer, lovar! Den är superlätt att göra och såååå god!

Erica: Tack snälla! :)

Annika sa...

Den tårtan är så sagolikt god!! Älskar den!
Bra att du mår lite bättre nu.
Bilden på er systrar och er farmor ser så gammaldags ut...Och s¨är det på 80-talet, praktiskt taget igår :-)
Kram!!!

Anna, Fair and True sa...

Snygg du var! ;)

Den tårtan har jag faktiskt aldrig ätit (inte med banan i alla fall) vad jag vet men ska nog ta och göra den någon gång!

Emmama sa...

Annika: GAMMELDAGS, vi som är så trendiga i kjolar som mormor säkert sytt! Haha! ;) Kram på dig!

Anna: Du jag vet. Alla säger det. :D Du måååste göra den, så god! Kram!