lördag, april 05, 2008

Internetta på jobbet!

Ser på facebook att J är arg för att hans företaget spärrat Facebook och jag blir påmind om när min fd chef meddelade oss i arbetsgruppen att det var förbjudet att kolla sin hotmail på arbetstid. Jag gjorde då klart att jag, så länge hon och min andra chef, skickar ickejobbrelaterade mail från sin jobbmail (skämtmail och sånt) kommer fortsätta kolla min hotmail när det finns tid till det. Varför ska chefer ha andra regler än de anställda?

Är detta verkligen nåt som behöver vara ett problem? Vi är vuxna människor som ni chefer en gång i tiden helt frivilligt anställt, lite tilltro kanske? Eller utnyttjas det verkligen så mycket att sidor måste spärras? Jag har inte haft en kontorsgneg ännu så jag vet inte riktigt vad folk håller på med där men eftersom företagen väl kan se var man surfar så vågar väl ingen lägga nån större tid på facebook? Eller? Jag har haft en kollega som bodde på Lunarstorm när vi jobbade men det är en person och det hade ju bara varit att säga till honom så borde det vara löst.

Ni med kontorsjobb, surfas det mycket när det borde jobbas? Är några sidor spärrade hos er?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hos oss är inget spärrat. vi surfar och spelar spel när det är lugnt i telefonerna och det gör alla. tror inte någon bryr sig så länge man svarar så fort det ringer

Anonym sa...

Jo hos oss har dom kolla på oss i kommunen, tycker jag e lite knäppt jag jobbar ju i hemtjänsten, men tydligen så har nån sem.vik sjabblat till det för nåt år sen.
Så nu e det lika för alla.
A-L

Anonym sa...

Vi har vissa sidor spärrade... de med blogg i adressfältet är spärrade. Facebook vet jag inte, jag är aldrig där ändå.

Vi får surfa om det är nåt vi ska kolla upp, även privata grejer, men det är inte meningen att vi ska sitta och surfa runt helt planlöst i flera timmar.
Privata mailen får vi självklart kolla, i o med att min chef ibland mailar mig på den så har jag vissa uppgifter där ibland...

Jag tycker att folk sköter sig då det gäller internet där jag jobbar. Det är ingen som sitter och surfar planlöst omkring....

Ja, man lämnar ju alltid spår efter sig så det är lätt att kolla upp vad folk har pysslat med...

egoistiska egon sa...

vi har vissa sidor spärrade i explorer med inte i firefox, vilket är lite underligt men jag kör alltid firefox. vi är noggrant instruerade (USA-ägt bolag) att allt vi gör är i företagets namn, så det är ju bara att använda sunt förnuft. vissa saker är dock skitfjantiga. du måste ha tillstånd för att få använda msn t ex.

Anonym sa...

Jag har ju nyss slutat jobba hos ahlsell och på slutet så spärrade de alla de vanligaste sidorna på nätet, så de i princip bara kan kolla på jobbrelaterade saker. Grejen var att servern blev för hårt belastad och allt blev segt och det var svårt att få jobbgrejer gjorda. Så det hade en naturlig förklaring. Jag tyckte den anledningen var helt ok men jag tycker inte om när de spärrar sidor för att "jävlas" eller för att visa sin makt. För som du säger, hur mkt tid går inte åt att sitta och skicka runt alla dessa, i mitt tycke, larviga kedjemail med skämt etc!
Så länge inte surfningen stör arbetet så tycker jag det ska vara ok när det finns tid till det, eller att man kikar när man har rast.