torsdag, april 10, 2008

Ring ring!

Ni vet hur segt det är när en kompis ringer och vill ha medhåll om att hennes man (de är gifta) är supertrög och så känner man att den trögaste människan av dom alla är kompisen själv..? :) Det hände igår. Kompisen ska få lönebonus nästa månad och hon hade sett fram emot att köpa nya kläder, skor och en byrå till hallen. Dock kom deklarationen och totalt fick de två i hushållet restskatt på ca 30 000 kronor. Mannen säger i förbifarten att det måste vara trist för henne att behöva lägga sin bonus på skatten och hon går i taket eftersom de förrut bestämt att hon får göra vad hon känner för med sin lönebonus.

Nu måste verklighetsklockan ringa igen - RIIIIIING.

Jag känner henne så väl att jag kunde vara helt ärlig! Som vuxen måste man ju hantera att pengar man tänkt använda till nåt inte livsviktigt måste gå till nåt annat viktigare som dyker upp. Nya vårkläder köper man om man har råd, när allt annat är betalt, punkt!

Det verkar veeeeerkligen som den där modeochshoppingdebatten som pågår i Sverige behövs för människor shoppar upp allt och sparar noll! Det är verkligen oroväckande hur shopping blivit en hobby för massor av människor, tycker jag! Klart det är roligt och får vara roligt men olika syn på spendering av pengar är ett av de vanligaste skälen till gräl i familjer, ska det behöva vara så?

5 kommentarer:

citronlime sa...

Hihi...ja men just då så måste man få känna sig liiiite besviken, innan man tar sitt förnuft till fånga och förstår att det är lika bra att lägga de pengarna på det viktigaste, så man har det ur världen sen ;D
I know!!! Been there, done that!

Jag var ju själv småirri eftersom det kändes så jävla pissigt att pengar skulle gå till annat än jag tänkt mig...och man måste få känna så en stund ;)

egoistiska egon sa...

håller med, det är absurt hur så många idag bara ser det som självklart att shoppa SKA man kunna unna sig. det bara ska gå. och går det inte tar folk lån.

Anonym sa...

Visst är det så... först måste pengarna gå till "måsten" och sen det som blir kvar kan man roa sig för. Jag hade inte haft mage att ringa någon o påstå att min karl var knäpp för att jag inte fick shoppa upp bonusen om jag fått en stor kvarskatt. Klart jag skulle kunna framföra min besvikelse, men det säger väl sig självt vad pengarna måste gå till.

Anonym sa...

Men hjälp, restskatt för 30 000 ?? Har de ett eget företag då lr ?
Men klart man skulle bli besviken som tusan, men skatteverket hade nog inte blivit så glada om hon shoppade upp sin bonus. /Hanna J

Anonym sa...

Visst är det surt när det blir så...men man tar hand om varandra, som gifta är man ett "team".