onsdag, februari 27, 2008

Dampa?

En grupp femteklassare har lämnat in protest om erkännandet av dampa som ett nytt ord. Läste vad andra bloggare tyckte och det var nästan bara förlöjligande - så trist! Nu innebär visserligen inte ett erkännande av ett ord att man så att säga godkänner det och uppmuntrar till det men vad underbart med engagerade barn som tycker det är fel att använda ordet damp och dampa som nåt man kastar ur sig när nån är jobbig /hyperaktiv.

Det får mig att tänka på att jag vet flera människor som i övrigt är helt vettiga som säger mongo om konstiga saker och tycker att vissa beteenden är att CP-a sig. Det är precis lika dumt tycker jag, det är inga uttryck man ska haspla ur sig. Hade faktiskt diskussionen med en vän för nån månad sen att hon måste sluta säga att massa saker är CP och hon blev helt chockad för hon visste inte ens om att hon sa så. Hur är det med dig?

SÅ, att man erkänner ordet dampa är urtrist tycker jag och hejja barnen som reagerat! Om det är en egen idé att klaga eller om det kommer från en klok lärare så ska det bara uppmuntras! Annars kanske vi ska erkänna "cp-a sig" och "vara mongo" också...?

4 kommentarer:

citronlime sa...

Jag blev så irri på en mamma när jag var på hm...hon skulle prova en jacka på sin dotter som var runt två år. Men dottern ville inte alls...då säger mamman "sluta vara så mongo"!!!!!! Jag visste inte vart jag skulle ta vägen!!!

Emmama sa...

Men vad hemskt!! :( Sätter verkligen kaffet i vrångstrupen!

Anonym sa...

Den mamman kan inte ha mycket förstånd...för så säger man bara inte!
A-L

Anonym sa...

Det är hemskt med alla dessa ord! :-( Jag hoppas verkligen inte att det är ord som slinker ur mig, men jag tror inte det. Dels tycker jag det är helt fel samt ett "barnsligt" språk. Det var såna ord jag använde när jag var liten och knappt visste vad de betydde/kom ifrån, sånt som andra barn sa i skolan etc.