onsdag, februari 13, 2008

Inlägg i skolkdebatten

Ett förslag har kommit om att man ska kunna tvångshämta elever som skolkar från hemmet till skolan. Detta skall också kunna göras med handräckning från polis. Janne "Banan" Björklund framstår som dummare och dummare för varje dag som går. Jag, och min pappa som gav mig uppslaget till detta inlägg, undrar när det kommer ett förslag om det lagliga i att köra hem olämpliga lärare från skolan? För det finns många barn i Sverige idag som ser dåliga / orättvisa och mobbande lärare som anledningen till att de inte går till skolan. Det är inte så att alla elever elever som skolkar mycket gör det för att de är lite trötta, det ligger ofta riktiga problem bakom. Det är icke diagnostiserade tillstånd av olika slag (ingen diagnos - ingen hjälp), rädsla för andra elever, rädsla för lärare, inlärningssvårigheter, depressioner mm mm.

När jag var yngre hade jag på ett stadium i en lärare som vi är många som fortfarande föraktar. Hade den tjejen som var värst åtsatt slutat gå till skolan på grund av denna lärare är vi många som stått upp för det rimliga i det.

Frågan är dock om det inte finns en hel del skolk också bland riksdagsmännen. Många har platser i riksdagen som de knappt utnyttjar och på tisdagssändningarna gapar de flesta stolar tomt. Vad är det ni är och gör som är viktigare än att fatta beslut åt folket som röstat fram er?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man borde utreda saker o ting innan man tar till "militärhandlingar", absolut!!
Själv skolkade jag ofantligt mycket från de lektioner som inte var roliga, vilka var många. Ingen absolut ingen höjde på ögonbrynen åt detta. Ingen lärare på gymnasiet kommenterade någonsin detta till mig eller min familj. Naturligtvis hade jag dåliga betyg, men tänk om någon hade försökt att prata med mig och hjälpt mig in på en linje som hade passat mig bättre. Det hade väl kunnat vara bra att ha på skolan en slags "hjälpare" som ser problemet och tar tag i det. Alla tex jag vågar inte be om hjälp.

Anonym sa...

Det kanske är dags att polisen hämtar skolkande politiker också?!
Håller med dig om att det oftast ligger något annat bakom skolket från elever, t ex dyslexi. Får man ingen hjälp eller skäms, men inte hänger på lektioner...ja vad ska man då göra där?!
Sen är det fruktansvärt att föräldrar får kämpa som bara den för att få hjälp...det är ingen självklarhet! Det är inte ens så att lärare/rektorer/kommunen lyssnar, för det "kostar pengar"...
När man hör alla dessa desperata föräldrar, så hoppas jag innerligt att våra barn klarar skolan galant och aldrig får några problem.

Anonym sa...

Det är kanske är bra att börja med att ta tag i problemen som orsakar skolkningen, för jag tror ju inte speciellt många skolkar för att det enbart är kul. Oftast ligger ju något bakom det. Det känns som de börjar i fel ände. Dessutom kan man ju aldrig tvinga någon, det löser något.