fredag, februari 15, 2008

Randigt eller ej


Det har kommit in önskemål från inte mindre än två håll att jag ska blogga om de randiga tröjorna man inte längre får har på en förskola i en svensk stad. Tydligen får en förskollärare på aktuell förskola migrän av dessa. Jag kunde bloggat att "åh så jävla störigt, ååååååh" men nu är ju min hjärna sådan att jag gärna tar det hela ett steg längre.. ;) Om jag jobbade på en arbetsplats där något (inte någon, vilket det lätt blir..) gjorde mig sjuk skulle jag ju verkligen uppskatta om jag hade en chef som tog detta på sånt allvar att det försöktes tas bort. Samma sätt om en kollega till mig var allergisk mot parfym är det ju en självklarhet att jag inte använder det på jobbet. Att använda randiga tröjor och parfymer är inga mänskliga rättigheter - om det gör någon sjuk kan jag använda det i andra sammanhang. Det handlar om respekt för andra människor!

Återgår så till ovan nämnda förskola. Hurra för en chef som gör verklighet av uttrycket "en arbetsplats för alla" - det ska bara uppmuntras. inte åhas och uschas om! Det innebär inte att jag menar att chefer och företagsledare ska skapa arbetsplatser där alla människors små önskemål skall bli regler för/emot olika saker men det som gör folk sjuka skall tas bort när det går.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är klart man inte ska få ha randiga tröjor om någon mår dåligt av det. Man klarar sig utan dessa men fröken klarar sig inte utan sitt jobb. Ingen sjukdom är "löjlig"!!!Det handlar om att ta hänsyn till varandra.

Anonym sa...

Ni är välkomna till Älmhult nästa vecka, lite önskemål om klädsel.
Inga svartvitrandiga eller ljuslå tröjor varken på dig barnet eller barnets fader.
Detta har inget med Malmö FF eller Landskrona Bois att göra, jag bara tål inte dessa färger.

Emmama sa...

Pernilla - du är klok som en bok!!

Pappa. Känner inte ens till dessa färger men det låter extremt asfult! Så ingen anledning alls till oro över detta!

Anonym sa...

Fast jag måste ändå säga att jag blev väldigt paff över detta. Men det är klart randigt kanske orsaker likavmycket migrän som stark parfym?