onsdag, maj 20, 2009

De kallas energitjuvar

Skön bild från vår lilla rundtur i norra Skottland förra veckan...


Energitjuvar kallas dom. Såna som säger "varför tog du med dom, dom är ju inte ens goda" när jag vill vara schysst och tar med godis till fikat och som tycker jag är jättepräktig (och väääldigt provocerande) när jag har med hyffsat nyttig lunchlåda och inte köper macaroniandcheese i microvärmform. Och i en situation när jag ber om råd och support och gör det modiga att erkänna att något är svårt ger som svar att "så är det aldrig för mig, kan det bero på din approach?". Och som sen förvränger och vrider det jag säger och som lägger allt sitt fokus på att mata sin egen osäkerhet istället för att arbeta bort den.

Jag hoppas ni aldrig känt en sån för hur lite energi man vill ge till dom, så tar dom den, nästan alltihop. Och personen jag skriver om gjorde mig ett litet tag osäker, ledsen och superparanoid. Tills det uppmärksammades av andra som stöttat mig SÅ mycket. Och kvar står hon och undrar varför hennes psykande inte tar längre. Tough!

Som sagt, hade inte google translate funnits hade jag kunnat skriva mer och förmodligen hade jag behövt skriva av mig mer och dessutom är sånt här oerhört intressant att höras andras åsikter om. När personen är ute ur mitt liv helt kan jag få be om återkomma. Ok?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hej söta du!
Beklagar att du träffat på en sådan här energitjuv, jag delar dina erfarenheter! Visst blir man ledsen, sårad och arg dessutom. När folk anser sig ha rätt att klanka ner på andra för helt galna saker dessutom - beror det definitivt inte på oss utan på att de är små och osäkra och måste utse ett offer att ösa ur sig på. Men i samma stund som du inser att du inte behöver acceptera detta beteende blir de genast mindre och förlorar makt! Bra att du har stöttande kollegor omkring dig! You rock Emma och du ska stolt sträcka på ryggen för att du är en hyvens tjej som byr sig om sina kollegor och tar med snask, att du är super som ger din kropp bra matlådor!

Kram på dig från Uppsala-Ulrika

Emmama sa...

Tack fina Ulle!! Jag hoppas att min styrka nu håller i sig! Många verkar ha denna erfarenheten dessvärre.. TACK för allt du skrev! KRAM!

KARLAVAGNEN sa...

Ja fy fanken för dem.

Anonym sa...

Sånna personer är jobbiga och sprider endast negativ energi. Men att de reagerar som de gör på saker som du gör tyder bara på avundsjuka och dåligt självförtroende tyvärr. Stå på dej och fortsätt vara den du är, du är en underbar medmänniska!! Kram!

Sussie sa...

Åh.. jag har stött på några energitjuvar i mitt liv jag med och det har alla ggr rört sig om väldigt osäkra människor. :P
Det är svårt att vända dövörat till även om man inte kan göra så mkt annat.
Stor kram

frida sa...

Det finns bara ett ord för detta....A V U N D S J U K A...och jag tycker synd om tjejen, hon mår säkert piss och är superbitter..!
kör på!!!

Annika sa...

USCH ja!!
Jag har en granne som är drottningarnas energitjuv, men ändå ska liksom alla finas där för HENNE hela tiden. Men själv kan hon strö små elakheter omkring sig hela tiden, mkt medvetet tror jag.
JAPP, synd att google translate finns ananrs hade man kunnat skriva så mkt mer...
Kram!

Marianne sa...

Du kan få gästblogga hos mig om du behöver skriva av dig. Dit hittar hon nog inte.

Såna där människor är SÅÅÅ jobbiga, och det bästa är när man slipper ha med dem att göra alls. Just nu är jag lycklig nog att inte ha någon sådan runt mig.

Hoppas du blir av med hennes SNART, dvs om exakt 2 minuter!

KRAMAR!

Cecilia/svengland sa...

Jag HATAR sådan människor!!!!

Anna, Fair and True sa...

Jobbigt med energitjuvar! Usch för sådana!

Parislisa sa...

Usch vilken jobbig kollega. Ibland undrar man ju hur människor funkar. Skönt i alla fall att du numera vet att hon är en energitjuv och inte sa mycket att bry sig om!

thebromanders sa...

Jag har en person i min vänkrets som är åt det hållet. Och precis som du skriver, så gjorde det mig osäker o ledsen! Jag förstår nu att det inte är JAG, det är HON. Det är HON som har dåligt självförtroende o är osäker på sig själv. Och människor som hon måste trycka ner andra för att själva känna sig bättre. Fy!!!! Vi har fortfarande kontakt, men inte lika mycket som tidigare. Det är bäst att inte ha för mycket med energitjuvar att göra. För det är verkligen "exhausting"!! Svårare att undvika personen om man jobbar med den förstås!! Hoppas du kan fortsätta att inte låta henne komma åt dig!!!